UML, Unified Modeling Language , er en standard som brukes til å visuelt beskrive et program , spesielt et objekt - orientert program . UML bidrar til å organisere, planlegge og visualisere et program . I tillegg å være en standard , er det mye brukt og akseptert som språk for skisserte programmer. UML brukes i en rekke formål og dens lesbarhet og re-brukervennlighet gjør det til et ideelt valg for programmerere . Visuell representasjon
UML diagram er en visuell representasjon av relasjonene mellom klasser og enheter i et dataprogram . En klasse er et objekt i programmering som organiserer tilsvarende variabler og funksjoner på ett sted . For å forstå et program , er det viktig å forstå hva hver klasse objekt gjør, informasjonen den lagrer og hvordan den forholder seg til andre klasser i programmet . Ved å vise denne informasjonen i et diagram , er det lett å forstå og visualisere et program relasjoner.
Lesbarhet og Gjenbruk
UML diagram er gunstig ved at det er svært lesbar . Diagrammet er ment å bli forstått av alle typer programmerer og bidrar til å forklare forholdene i et program på en enkel måte . Tradisjonelt , for å forstå et program , vil en programmerer lese koden direkte. Dette kan være tusenvis eller millioner av linjer med kode i svært store programmer . Å ha et UML diagram bidrar til raskt å illustrere disse relasjonene . I tillegg , ved hjelp av et diagram som viser koden som kjører i et program , er en programmerer i stand til å se overflødig kode og gjenbruk deler av kode som allerede eksisterer heller enn å skrive om disse funksjonene.
Standard
UML er dagens standard for programmering i objektorientert programmeringsspråk. Når du oppretter klasser og andre objekter med relasjoner mellom hverandre , er UML hva som er brukt til å visuelt beskrive disse sammenhengene . Fordi det brukes som en standard , er det allment forstått og velkjente. Dette gjør det enkelt for en ny programmerer for å gå inn i et prosjekt og være produktiv fra dag én .
Planning Tool
UML bidrar til å planlegge et program før programmeringen tar sted . I noen verktøy som brukes til å modellere UML , vil verktøyet generere kode basert på klassene satt opp i modellen . Dette kan bidra til å redusere overhead under gjennomføringen stadium av noe program . I tillegg er en UML modell diagram enkelt å endre , mens omprogrammering en del av koden kan være kjedelig og tidkrevende .