I programmeringsspråket C , som med andre programmeringsspråk , programmerere lagre forskjellige verdier i variabler . Avhengig av hvilken type verdi de ønsker å lagre, vil de bruke en annen type variabel som er optimalisert for å håndtere den slags verdi mest effektivt. Men variable typer er gjensidig inkompatible , og vil komme i konflikt dersom de er begge brukes i en operasjon . Numeriske typer
C , er det to store innfødte variable typer for tall: heltall og flyttall . Programmerere brukes heltall , eller "INT " typer , for å lagre hele tall som for eksempel 1, 2, 3 , 300, 3000, eller et annet nummer som er sammensatt bare av komplette enheter . Programmerere bruker flyttall , eller " float " typer , for tall som har en desimal komponent. Disse kan være tall så lite som 0,0003 eller så store som 300000,3 .
Character Variabler
tegn, for eksempel bokstaver eller symboler, lagres i " røye " opprinnelige datatypen . En enkelt røye variabel kan inneholde en enkelt bokstav eller symbol. I motsetning til numeriske datatyper, som kan lagre noen numerisk verdi innenfor en enkelt variabel, kan røye variabler holder bare en enkelt karakter . Hvis en programmerer ønsker å lagre ord eller setninger , han trenger å bruke en rekke røye variabler . Dette er strukturer som består av flere røye variabler, med hver variabel holder et brev . For eksempel, hvis en programmerer ønsket å lagre ordet "datamaskin ", han ville bruke en åtte - slot utvalg av røye variabler , med hvert spor holder ett av disse tegnene i ordet.
Casting Konflikter
variable typer er laget slik at de bare kan brukes i operasjoner med andre variabler av samme type. For noen operasjoner , disse konfliktene er en forlengelse av enkel logikk : hvis en programmerer prøver å trekke en karakter fra et heltall , vil han få en motstridende typen feil . Annen type konflikter er mindre intuitive. For eksempel , mens både et heltall og en dupp er tall som har verdier som kan brukes sammen på noen matematisk ligning , skriver konflikter hindre C fra trekke et flyttall desimal fra et heltall.
Re- avstøpning
måten å håndtere disse type konflikter er å midlertidig støpt tall som samme type. For eksempel , A for å trekke Float fra heltall B , en programmerer vil midlertidig recast B som en dupp . Han ville gjøre dette med koden : "( flyte ) B - A; " som ikke ville påvirke den faktiske type B , men midlertidig endre det for ligningen. Programmerere kan omarbeide tallene som andre tall, men de vil vinne eller tape særegne kvaliteter . Den int 50 støpt som en dupp blir 50,00 mens float 35.55 støpt som en int blir 35 år.