Arbeide med numeriske og karakter typer er typisk for å jobbe med et lavnivå programmeringsspråk. Høyt nivå programmeringsspråk abstrakt bort detaljer forbundet med å manipulere ulike typer tall . Å kunne manipulere den type tall og tegn er direkte viktig når du programmerer kompakte applikasjoner som må kjøres raskt. Heltall
Heltall er hele tall og har ingen desimal del . Når du arbeider med heltall , med mindre eksplisitt fortalt, vil de fleste programmeringsspråk anta at sluttresultatet av en operasjon er å være et heltall og vil avrunde med mindre fortalt noe annet . For eksempel uttrykket " 4/3 " kan gi "1" eller " 2 ", avhengig av hvordan språket runder . Heltall er de enkleste typer tall fleste lavnivå programmeringsspråk er i stand til å representere .
Bilder Floating Point
flyttall inneholde et desimaltegn . Denne type nummer brukes til å utføre operasjoner på tall med en desimal . Mange programmeringsspråk vil ikke utføre operasjoner på tall som er av forskjellige typer , eller vil gjøre antagelser om hva programmereren ber om. Dette er viktig å huske på når du arbeider med flyttall . I ett programmeringsspråk , " 2.5 + 4 " kan tilsvare "6.5" , og i en annen kan være lik " 7 ". Et annet språk kan gi en feil. Dette avhenger av hvordan språket velger å behandle tall fra forskjellige typer.
Long
grunn av lagring begrensninger , de heltall type begrenser hvor lenge antallet kan være før det renner over , tar opp ekstra plass i minnet . The Long typen finnes for å bøte på dette problemet . Lange tall er tall som er over en viss lengde . Denne lengden varierer avhengig av maskinen der språket blir kjørt. Lange heltall må skrives på denne måten , ellers vil antallet overløp og forårsaker feil .
Tegn
tegn er vanligvis representert en av to måter , i ASCII eller i Unicode. Dette er to ulike tegnkodinger . Unicode er laget for internasjonal bruk og gir teiknkodingar for de fleste av språkene rundt om i verden . ASCII forut Unicode og støtter bare amerikansk engelsk.