? I den virkelige verden , nesten alt du gjør er en prosess. Koke et egg , for eksempel , krever at du utføre slike oppgaver som å finne en pott , sette vann i det og finne et egg . Koke et egg er en enkel prosess . Flytskjemaer tillate deg å lage en visuell oversikt over en prosess. Programvareutviklere bruker flytskjemaer for å planlegge, revidere og til slutt lage programmer og systemer. Prosess Symboler
Programvareutviklere forsøke å etterligne reelle prosesser i deres programvare. For eksempel, er oppgaven med å klikke på en knapp en prosess . Å representere denne oppgaven visuelt , trekker en utvikler et rektangel på en side og skriver tekster , "klikk knappen " inne i rektangelet . Alle rektangler på et flytskjema er "prosessen" symboler. Utviklere legge til flere prosess symboler som nødvendig for å beskrive hele oppgaven. I komplekse systemer , kan disse prosess- symboler dukker opp på mange forskjellige sider.
Input /Output Symboler
Hver flytskjema inneholder "start " og " stopp" symboler. Å plassere en start symbol på en side , tegne en oval der du vil at flytskjema for å begynne. Avslutt flytskjema med en annen oval. Det vil si at stopp-symbolet . Mange programmer bruker databaser , innspill tekstbokser og andre enheter som samhandler med brukere eller systemet . Utviklere kan skildre disse enhetene ved å tegne inn /ut- symboler på flytskjema . En prosess symbolet formet som et parallellogram .
Lines
Utviklere koble symboler ved linjer som kalles rørledninger . Disse linjene har piler som viser et programs logisk flyt i utførelsen. For eksempel kan en programmerer tegne en linje som strekker seg fra en prosess kalt " sjekke knapp klikk " til en annen som heter "skjerm -menyen. " Linjens pil som peker fra den første prosessen til andre indikerer at den første prosessen skjer før de andre .
Decision Symboler
Utviklere bruker beslutning symboler når et program må velge mellom to logiske kurs av handlingen . For eksempel kan et flytskjema inneholde en prosess som heter " velg en avkryssingsboks . " Et program må vite hvis en bruker faktisk velger en avmerkingsboks som forespurt . Å skildre denne beslutningsprosessen , trekker en utvikler en diamant på siden og fyller den med teksten "valgt ? " Dette er et "ja" eller "nei" spørsmål som kun har to mulige svar . To linjer strekker seg fra beslutningen symbol. Én linje, med verdien "ja" skrevet over det , viser prosessflyten hvis en bruker velger en sjekkheftet. Den andre linjen , med verdien "nei" skrevet over det , viser prosessflyten hvis en bruker ikke velge en avmerkingsboks .