Lineær programmering er en svært komplisert felt av matematikken som brukes i datamaskiner , business, engineering og fysikk . Løse problemer i feltet kan være svært vanskelig eller veldig lett . Graden av vanskeligheten avhenger av typen av problem, og antallet av variable. Av grafiske lineær programmering problemer , gir du deg selv en visuell representasjon av problemet , noe som gjør løsningene tydelig , og i noen tilfeller være mer fornuftig . Videre, ved å lære å bruke datatabeller samt grafiske løsninger , gi deg selv mer data å jobbe med og en bedre sjanse til å finne løsningen eller løsningene . Du trenger
Kalkulator
Blyant
Papir
Vis flere instruksjoner
en
Skriv ut problemets data i et diagram. Finne ut hva problemet er å spørre. Bestem de begrensninger som er lagt på problemet. Separer ukjente og løsninger , tilordne en variabel til hver ukjent.
2
Bruk dataene til å bygge en ligning for hver rad i diagrammet . Hver ligning skal inneholde alle variablene fra rad sin . Hver variabel vil være underlagt de begrensninger som er plassert på problemet .
3 Tegn en graf som gir hver variabel en akse .
Lag en graf ved hjelp av hver variabel som en akse .
4
Plot hver ligning på grafen. Siden dataene er lineær, kan du plotte to poeng fra hver ligning og koble dem i en linje .
5
Bruk linjene på grafen for å finne løsningen plass av problemet . Løsningen plass er mengden av alle mulige svar innenfor de begrensninger et problem , så løsningen plass for en sirkel med radius en der løsningen må være mindre enn én er alle punkter innenfor sirkelen , men ikke inkludert grensen .
6
Finn hjørne poeng av løsningen sett og bestemme sine bestilt par med hensyn til aksene .
7
Plug koordinatene til hvert hjørne punktet i den første (objektiv )-funksjonen . De største og minste løsningene gir maksimums-og minimumsverdiene av løsningen plass, henholdsvis .