MATLAB er en matematikk - basert programmeringsspråk . Det gir rask tilgang til vanlige high- funksjon beregningsverktøy og en omfattende tredimensjonal grafisk evne. I matte, er en matrise som et to-dimensjonalt rutenett av tall. I MATLAB kan matriser bli multiplisert mot hverandre ved hjelp av variabler og enkle matematiske uttrykk . Den språket er i stand til å behandle de matriser basert på deres dimensjoner og utfører matrise- multiplikasjon . MATLAB vil først teste om den er i stand til å multiplisere matriser og vil beregne tilsvarende. Instruksjoner
en
Opprett en ny matrise og sette den lik den variable A ved å skrive " A = metoden ", der metoden er matrisen opprettelsesmetoden . MATLAB inneholder mange forskjellige metoder for matrix skaperverket. Den " pascal ( X)" -metoden vil skape en x - av - x symmetrisk matrise ved hjelp av Pascal -sekvensen . Den " magic ( X)" -metoden vil skape en x -for- x ikke- symmetrisk matrise av tilfeldige tall. "Løs ( 10 * rand ( x, y) ) "-metoden vil skape et x -y -for matrise av tilfeldige hele tall . " [ x , y ; ... ] " vil skape en enkelt kolonne matrise med verdiene av settet mellom brakettene . " [ xy ... n ] " vil skape en single- rad-matrise ved hjelp av et sett av verdier mellom brakettene .
2
Lag en ny matrise og tilordne den til en variabel B. Matrisen kan også være en skalar verdi , eller en - av - en matrise , ved å sette den lik bare et tall ; . dvs. " B = 3 "
3
Bestem multiplikasjon rekkefølge. Fordi multiplikasjon av matriser er ikke kommutativ , A * B vil ikke tilsvare B * A.
4
Sjekk at antall kolonner i den første matrisen er lik antall rader i den andre kolonnen . En feil vil oppstå hvis matrisene ikke følger denne regelen. Ignorere denne regelen hvis en av matriser er skalar . Produktet av multiplikasjon vil ha samme antall rader som den første matrisen og samme antall kolonner som den andre matrisen .
5
Type " X = A * B " for å multiplisere matriser og sette verdien lik variabelen X. reversere matrisevariabler som nødvendig.