Tilfeldig tall generasjon ble inkludert som en del av Ada programmeringsspråk når Ada 95 ble innført. Den kan brukes til å generere en tilfeldig heltall fra et sett tallområde . Tilfeldige heltall kan brukes til terningspill, myntekast og tegning navn fra en hatt , for eksempel. Instruksjoner
en
Åpne programmet filen som skal inneholde tilfeldig heltall funksjon . På den første linjen i funksjon, skriver " Erklærer " for å starte definisjonen av variablene dine
2
Definer den typen funksjon
Eksempel : . . "Type Rand_Draw er serien en .. 100; "
3
Ring tilfeldig generator fra biblioteket
. Eksempel: " pakken Rand_Int er nytt Ada.Numerics.Discrete_Random ( Rand_Draw ) ;
4
Definer frø og antall
Eksempel : frø : Rand_Int.Generator ; Num : . Rand_Draw ;
5
Type " begynne " på ny linjen for å starte beregninger del av funksjonen .
6
Reset frøet til å forbedre randomisering . Dette er spesielt nyttig hvis du skal plukke mer enn ett nummer fra det samme utvalget av tall.
Eksempel : " Rand_Int.Reset ( frø ),"
7
Be program for å plukke antall
Eksempel : " Num : = Rand_Int.Random ( frø ) . ;
8
Be programmet til å fortelle deg hvilket nummer det har valgt : en
Eksempel : Put_Line ( Rand_Range'Image (Num ));
9
type "end ; " . å avslutte funksjonen