Den første avgjørelsen en ny spillutvikler har å gjøre er på et programmeringsspråk miljø for å skape sine spill. Det finnes ingen riktige eller gale valg, men her vil vi gå med Game Maker . Dette spillet etableringen miljø introduserer en ny utvikler til alle begrepene som trengs for å lage spill uten å belaste henne med alle minutt detaljer som må bli møtt på en mer tradisjonell programmeringsspråk. En god måte å gjøre dette på er å lage din egen snikskytter spill . Du trenger
Game Maker 8
Vis flere instruksjoner
en
Åpen Game Maker og opprette et nytt prosjekt . Hvis dette er første gang du kjører Game Maker , vil du bli spurt om du foretrekker å bruke enkle eller Avansert modus . Velg " Simple ". Du vil bli tatt til Game Maker hovedsiden. Alle Game Maker spill består av minst tre ting: . De sprites ( eller grafikk ) for spillet objekter, spillet gjenstander som knytter sprites til sin programmering , og et rom ( eller nivå)
2
Gjør sprites først. Høyre -klikk " Sprites " og velge "Create Sprite . " Klikk "Edit Sprite " og "Image 0 ". Du vil bli gitt en Microsoft Paint -lignende grensesnitt med en liten grønn image . Velg en nyanse av rødt fra paletten til høyre og bruke musen til å tegne en enkel trådkors : . En sirkel med et kors i midten
Klikk på den grønne haken for å lagre , første bildet, så igjen for å lagre fulle sprite. I " navn "-ledeteksten , kalle denne sprite " Crosshair . " Gjenta hele trinnet, men denne gangen tegne en enkel liten mann i Paint redaktør og gi ham navnet " Enemy ". Ikke bekymre deg hvis grafikken er ikke fancy eller pen utseende , vi gjør dette for å lære spillutvikling , ikke kunst . Du kan gå tilbake og gjøre bildene ganske senere .
3
Gjør din trådkors objekt neste . Høyre -klikk " Objects " og velge "Create objekt. " Navnet er " trådkors ", og i den sprite boksen , velg " trådkors " som sprite.
Du må legge litt enkel programmering til det, og du gjør dette ved å legge til hendelser . Vi ønsker trådkorset å følge musen , så klikker du på " Legg til hendelse " og " Step ". Dette forteller Game Maker til å kjøre et skript hver enkelt ramme av spillet. Nå under Handlinger , velger du " Gå til en gitt posisjon . " Sett "x " verdien til " mouse_x - 16" . Sett y verdien til " mouse_y - 16" .
Vi trekker fra 16 fordi Game Maker , som de fleste spillmotorer , holder orden på grafikk av deres øverste venstre pixel , og vi ønsker trådkorset skal vises under mus , ikke er noe til høyre for og nedenfor det. Klikk "OK".
4
Lag din " fiende " objekt . Følg samme fremgangsmåte som trinn 3 , bortsett fra når det gjelder tid til å legge til hendelser , vil du legge til to : "trinn" og " venstre museknapp . " Dette vil skape et arrangement for hver ramme av spillet , og en annen for når brukeren klikker den.
Først den " steg" hendelsen. Fienden antagelig ikke ønsker å bli skutt , så la oss flytte det ha bort fra trådkorset . Klikk " bevege seg mot punktet " og fylle det inn med følgende verdier :
x = mouse_x
y = mouse_y
hastighet = -3
ved hjelp av en negativ hastighet, slår vi " bevege seg mot " til et " flytte vekk "-funksjon. Vi vil heller ikke ham vandrende utenfor skjermen , så klikk " wrap i begge retninger ", slik at når han forlater skjermen i nord, vil han dukke opp i sør.
Deretter venstre knapp arrangementet . Legge til " ødelegge tilfeller i posisjon " action og sette den til å lyde:
Bruker : self
x = 0
y = 0
relative = ja
5
Sist , må du bygge et rom. Høyre -klikk "rom" og velg "Create rom. " Klikk trådkorset objekt og klikk på kartet for å legge til din trådkors til kartet. Deretter klikker du på " fienden" objekt og klikk på fire eller fem ganger rundt på kartet for å legge til noen fiender.
6
Klikk på den grønne pilen for å lagre og kjøre spillet ditt.