Spill er ikke mye moro hvis du bare har én fiende , og det er ikke mulig å manuelt programmere etableringen av hver eneste fiende i spillet. Løsningen er da å automatisere prosessen med å få spillet til å skape fiender for deg , en prosess som kalles gyting tilfeller. For å få fiender gyting i "Game Maker" spill, vil du trenge en " controller" objekt som vil bli plassert i hvert rom der du vil at fiender dukker . Du trenger
Enemy du ønsker å gyte
Vis flere instruksjoner
en
Lag et nytt objekt kalt " obj_enemyTimer " . Dette objektet vil ikke ha en sprite forbundet med det .
2
Klikk på "Add Event" og velg "Create " hendelse . Med denne hendelsen markert , klikk - og - dra " Set Alarm "-ikonet fra " Main2 "-kategorien til " Actions "-vinduet . Et nytt vindu vil dukke opp. Tast inn klokkeslettet du vil at spillet skal vente før den første fienden . Tiden måles i trinn, er det 30 trinn til et annet . Hvis du ønsker en tilfeldig tid , type " tilfeldig ( [ tid ] ) ", der " [ time] " er den maksimale venteperioden i trinn. Legg merke til at " i alarm no: "-feltet er satt som standard satt til Alarm 0 . Du kan endre det hvis du vil . Trykk "OK".
3
Klikk "Legg til hendelse " igjen og velg " Alarm " og " Alarm 0 ". Klikk og dra en annen "Set Alarm "-ikonet til " Actions "-vinduet og skriv inn verdiene fra forrige trinn. Også klikke - og - dra "Opprett Instance " ikonet " Main1 "-kategorien . Velg fienden du vil gyte fra " Object " drop -down menyen og skriv inn X og Y-koordinatene der du vil at fienden for å gyte . Klikk "OK".
4
Åpne det rommet du ønsker fiender skal vises i. Klikk og dra " obj_enemyTimer " fra gjenstander listen på venstre side av skjermen på din rom der du vil at fiender dukker . En liten sirkel med et "?" vil dukke opp , som indikerer at objektet er der, men har ingen sprite. Sirkelen vil ikke være synlig når du spiller spillet .