God programmering teknikk krever planlegging ut hvordan programmet vil fungere før du faktisk begynner koding det . På denne måten vil du øke programmets effektivitet, hindre en haug med feil som kommer fra å endre programmets funksjon som du skriver det og spare deg den tiden du ville ha brukt fikse dem . En effektiv måte å planlegge programmet ditt er ved å skrive en funksjon prosess flytskjema , som vil grafisk vise flyt og funksjon av koden din . Instruksjoner
en
Skriv "Start" på toppen av siden. Dette vil bli matchet med en matchende " End " på slutten av dokumentet , med flytskjema i mellom . Tegn et rør rundt "Start " punkt å hjelpe grafisk skille hva det er.
2
Skriv ut den første funksjonen programmet skal utføre. Vedlegge dette i et rektangel for å skille det som en funksjon . Trekke en linje mellom "Start" og din første funksjonen , slik at pilen vender nedover. Dette indikerer i hvilken retning programmet strømmer inn
3
Skriv ut den første betinget tilstand programmet vil møte under ditt første funksjon, det være seg en variabel verdi , hardware funksjon eller noe annet. Tegn en diamant rundt denne setningen for å merke den som en betinget , og trekke en linje mellom funksjon og betinget . Igjen , merk pilen som går mot betinget .
4
Tegn piler som kommer ut av den betingede uttrykket for hver mulig verdi av den betingede . De enkleste flyt charge design er laget med boolske conditionals , hvor en betingelse er enten sant eller usant. På denne måten er det bare to veier å legge til din flytskjema . Skriv verdien av tilstanden banen indikerer over pilen .
5
Skriv funksjonen , igjen inne i en firkant , at hver betinget linjen fører til . Fortsett å kartlegge funksjonene som komponerer programmet på denne måten til programmets avslutning .
6
Legg til " End "-etiketten på bunnen av flytskjemaet .