Virtual Pascal er en gratis implementering av Pascal programmeringsspråk. Den er kompatibel med programmer som er skrevet med Borlands Turbo Pascal . Mens det sant at Pascal har falt ut av moten i IT , er det fortsatt et sterkt språk . . Instruksjoner
en
Åpen Virtual Pascal
2
Lim inn følgende grunnleggende Pascal skjelett : en
program HelloWorld
Var
begynne
slutt.
Hver Virtual Pascal program følger dette grunnleggende struktur . Programmet heter, alle variablene er deklarert i "var" -delen og selve programmet er skrevet mellom " begin" og "end . " linjer . Den "var" kan se det mest ukjente for programmerere brukes til språk som Java eller Ruby . I motsetning til disse språkene, kan nye variabler i Virtual Pascal aldri bli laget på sparket i selve programmet . De må være definert i VAR-seksjonen først
3
Skriv inn dine variabler etter "var" kommandoen : en
navn: . String ;
dette skaper en variabel med navnet " navn" og tildeler den data -type " String ". Dette vil tillate det å holde engelske bokstaver , tall og tegn. Andre mulige data- typer er " int ", for tall som ikke har desimaler , og "flyte ", for tall som gjør. Du kan kalle variablene noe du liker. I eldre Pascal programmer ble ekstremt korte navn valgt å spare plass . På moderne datamaskiner , er forskjellen ubetydelig , så velg navn som er kort nok til å være lett skrevet, men beskrivende nok til å gjøre programmet lett å forstå senere .
4
Fyll i programmet ved å lime inn etter mellom " begin" og "end . " : en
Skriv ( " Hva heter du ? ");
ReadLn ( navn);
WriteLn ( " Det er veldig hyggelig å møte deg , " navn);
p Dette skriver ut en melding til brukeren ber om hans navn. Deretter leser hans navn fra tastaturet som brukeren skriver det og , når brukeren treffer "Return ", skriver ut en kort hilsen med brukerens navn satt inn på slutten . En viktig del av dette enkle programmet er forskjellen mellom " Write" og " WriteLn . " Skriv utskrifter meldinger til skjermen uten en ny linje på slutten. Dette er det samme som å skrive et avsnitt i en tekstbehandler , men ikke trykke " Return" tasten når du er ferdig . Markøren blir på samme linje . WriteLn flytter markøren til neste linje etter at utskriften er ferdig .