Legge til overflaten detalj du 3D-modellen kan gjøres med to ulike teknikker: bump mapping og polygonal tilsetninger. Bump mapping er en måte å teksturering en modell slik at det ser ut til å ha hevet overflater. Dette gjøres gjennom et triks av lys på overflaten av modellen for å gi inntrykk av dybde. Du kan også legge til polygonal objekter på overflaten av modellen til å gi informasjon som beltespenner eller respirator linjer. Instruksjoner
en
Åpne din modell filen i din valgte 3D-redigering programvare. Den nøyaktige programvarepakken spiller ingen rolle , bare så lenge det er en fullverdig 3D- editor. Undersøke modell og skrive ned hvordan du vil at den skal se ut. Hvis modellen er en grunnleggende menneskelig figur som du ønsker å se ut som en viktoriansk gentleman eller en astronaut da blir du nødt til å ta en annen kunstnerisk retning for hver. Du må også merke seg om dette er en hovedperson eller en bakgrunn figur for å bestemme hvor mye tid du bør investere i denne modellen .
2
Skaff bilder av hvordan du vil at figuren skal se ut. Du vil profiler som omfatter hele figuren samt closeups på spesielle detaljer . For en viktoriansk gentleman , finne bilder av menns tilbehør som klokker og beltespenner fra 1800-tallet . For en astronaut , bør du finne høyoppløselige bilder av romdrakter og hjelm design.
3
Klipp ut og lim de avkuttede bilder av de aktuelle delene av bildet modellene på 3D-modellen . For eksempel. avling og kopiere en del av frakk bæres av noen i en 1800-tallet bilde og lime det inn på baksiden av modellen . For en astronaut , kopiere og lime inn en beskåret del av astronaut drakten. Du vil bare ha teksturen av klær, ikke noen gjenstander som klokker eller gadgets . Deretter åpner du bump mapping -menyen og velg den delen av modellen . Du må manuelt skyggelegge de områdene du ønsker å ha dybde , som deretter vil øke de områdene som ikke er i skyggen av den bump mapping verktøy .
4
Gjør sekundære polygonal modeller for de viktigste tilbehør som er båret av modellen. For lommeur på en viktoriansk gentleman, lage en 3D- kjeden som går fra lommen til en av knapphull . For en astronaut , gjøre individuelle respirator linjer som går fra baksiden til hodet av modellen . Hvis denne modellen er ikke en hovedperson , eller enda en støtte en, så ikke bruke for mye tid med denne metoden. Gjøre ytterligere støtte accouterments tar verdifull tid og rendering ressurser og er bortkastet hvis karakteren er bare en figur i en folkemengde, eller et generisk fotgjenger.