Dataprogrammer generelt består av to nivåer : kjernen fungerer og grensesnittet som presenterer programmet til brukeren grafisk. Mens de mest grunnleggende program design bruker ikke mer enn en datamaskin terminal prompt , de fleste brukere forventer mer av sine programmer . Derfor , hvis en programmerer ønsker sine applikasjoner til å være vellykket , vil han trenge for å inkludere en bruker interface.Constructing dette grensesnittet varierer i vanskelighetsgrad basert på dataspråket . Prosessen involverer mekanikken i koding grensesnittet og estetikk å gjøre det ser bra ut. Jo mer utfordrende av de to vil variere fra programmerer til programmereren. Instruksjoner
Engine
en
Velg en verktøykasse for å konstruere brukergrensesnittet . Vanligvis en " lat" noe er dårlig , men når det kommer til programmering , å være en " lat" programmerer er en god ting . Du ønsker ikke å gjenoppfinne hjulet , fordi din tid er bedre brukt anvende eksisterende verktøy på nye måter. Velg en eksisterende GUI ( grafisk brukergrensesnitt ) verktøykasse , slik som GTK +, Qt eller en rekke andre. Forskning verktøysetta pluss programmeringsspråket du bruker , for å lære hvilke verktøysett tilbys for språk.
2
Last ned og installer bibliotekene for den valgte verktøykasse. Verktøysettet selv vil komme med spesifikk dokumentasjon på hvordan du skal installere den.
3
Kjøp en bok om objektorientert programmering , eller se etter gratis online tutorials om emnet. Mest alle GUI verktøysett består av et bibliotek av objekter som du bruker for å lage vinduer , knapper , felt og alle andre aspekter av brukergrensesnittet . Du må ha en solid forståelse av objektorientert programmering konsepter for å bruke disse verktøyene , selv om kjernen koden er ikke objektorientert .
4
Les dokumentasjonen for din verktøykasse . Dokumentasjonen vil liste de objektene den tilbyr, hvordan å sende parametre til å justere sin opptreden på skjermen og hvordan objektene samhandler med hverandre .
5
Program en serie med mini -prosjekter til å bli kjent med din verktøykasse . Disse prosjektene trenger ikke å være komplisert , bare lage programmer som viser grafiske brukergrensesnitt og utføre enkle funksjoner . Ideen er å lære verktøysettet før du starter koding selve grensesnittet for prosjektet .
Estetikk
6
Forskning design estetikk . Selv om du nå vet hvordan å konstruere koden for å lage et grensesnitt funksjon, må du lære hvordan du gjør det ser bra ut.
7
Se på andre prosjekter som bruker den valgte verktøykasse. Verktøysett selv kan være leksikon i sin fullstendige dokumentasjonen . Den beste måten å få en følelse for hva de er i stand til er å se hva andre programmerere har gjort med verktøysett . Finn spesifikke design aspekter du liker.
8
Conduct online søk som inneholder navnet på din verktøykasse og den mest dekkende beskrivelsen av funksjonene du prøver å etterligne. De fleste verktøysett , spesielt open source verktøy, har en omfattende base av samfunnet støtte . Du sannsynligvis vil være i stand til å finne et forum , artikkel eller tutorial som beskriver det grunnleggende , om ikke de nærmere , om hvordan å gjøre hva du vil .