? TCP /IP er teknologien protokoll som utgjør Internett. TCP /IP-informasjon er kodet i små biter av informasjon som er kjent som " pakker ", som sendes fra en datamaskin til en annen og adressert ved hjelp av en IP-adresse . TCP /IP støtter to typer pakker: TCP-og UDP . TCP , som står for Transmission Control Protocol , brukes når det må være en garanti og et svar på at informasjonen har blitt mottatt. TCP sørger for at hvis det er et problem, vil pakken bli sendt på nytt via nettverket. UDP ( User Datagram Protocol ) skiller seg fra dette ved at det er veldig lett. Det har ikke mye overhead , og noen pakke er rett og slett sendt uten verifikasjon av dens mottakelse. Dette betyr at UDP-pakker ankommer raskere og prosesseres raskere på bekostning av potensielle feil . Det er opp til programmereren av en UDP -programmet for å sikre eventuelle feil merke er skrevet i en UDP program . En rekke anvendelser gjøre utstrakt bruk av UDP på grunn av sin mangel på overhead og mer effektiv bruk av båndbredde. Streaming Video
Streaming video programmer er et ideelt eksempel på UDP i aksjon . Det menneskelige øye er i stand til å registrere ca 30 bilder per sekund. Dette betyr at enkeltbilder beveger seg svært raskt , og mindre feil er ikke sannsynlig å bli lagt merke til . UDP vil rett og slett begynne å sende informasjon og tillate videoen å begynne å spille . Hvis TCP ble brukt , ville verdifull båndbredde bli bundet opp omekspederende pakker som ikke kom perfekt , og da de kom, ville de være utdatert .
Games
spill er real- time applikasjoner som krever informasjon som skal overføres med ekstrem følsomhet for tiden. I en multi -player innstillingen over et nettverk , må elementer som spiller bevegelse og våpen brann gjøres rede for . Ugyldig informasjon vil ofte bli korrigert med fremtidige meldinger , og videresending ville være dumt for de fleste deler av informasjon , mens dataene raskt ugyldiggjort . I tillegg til dette , er båndbredden viktig i en multi -player spill fordi en avmatning kan lett resultere i en enkelt spiller henger etter , rendering spillet for vanskelig å spille.
Domain Name Server oppslag
Domain Name Server ( DNS ) spørringer bruke en enkel forespørsel etterfulgt av et enkelt svar. DNS-servere blir spurt når en datamaskin forsøker å hente et stykke av den forespurte informasjonen , og prosessen er stoppet inntil DNS-spørring fullfører . Kompleksiteten i TCP betyr anmodningen vil trolig bli servert saktere , noe som resulterer i en negativ utvikling . Hvis en DNS spørringen ikke er besvart raskt nok , kan en annen rett og slett bli sendt , ettersom store deler av bestilte pakker ikke trenger å bli overført.