Game Maker er et utviklingsmiljø designet for å la nybegynnere raskt lage sine egne enkle spill . Selv om Game Maker kan brukes av dem som ikke har erfaring med programmering ved å dra og slippe handling blokker , inneholder den også en kraftig utvikling språk kalt GML . Denne inneholder alle funksjonene i ethvert moderne programmeringsspråk , inkludert evnen til å bruke matriser av variabler . Ved hjelp av matriser i Game Maker er svært enkel , og krever bare en linje eller to av koden for å implementere . Instruksjoner
en
Start Game Maker og sette opp spillet miljø . Opprett en ny plass, og et objekt , og legger inn en forekomst av objektet i rommet.
2
Legg til en " Create " hendelse for objektet og plassere en " Execute et stykke kode " handling i det. Lim inn følgende blokk med kode i vinduet som åpnes når du dobbeltklikker på handling : en
{
character_info [ 0,0 ] = " Zed ";
character_info [ 0,1] = 0;
character_info [0,2 ] = 36;
character_info [ 1,0] = " mai ";
character_info [ 1 , 1 ] = 4;
character_info [1,2 ] = 348 ;
character_info [ 2,0] = " Consuella ";
character_info [ 2,1] = 4 ;
character_info [2,2 ] = 224 ;
}
Listen kode oppretter en todimensjonal array, tre variabler på tvers og tre variabler høye . Hver av disse ni stedene får en annen verdi - . Noen strenger og noen heltall
3
Legg til en " Draw " hendelsen og plassere en annen " Execute et stykke kode " handling , dette tid inne i den. Lim inn følgende linjer i sin kode vinduet:
{
for (i = 0 ; i < = 2 ; i + = 1 )
{
for ( j = 0; j < = 2; skriver ut hele innholdet i matrisen i forhold til skjermen , i form av to nestede " for sløyfer. " Den første løkke løper tre ganger , og under hver iterasjon den indre løkke løper tre ganger , slik at alle de ni verdiene i matrisen er trukket.
4
Kjør spillet ditt for å se tabellen på jobb . Arrays kan brukes på denne måten å lagre alle typer data , enten score , objekt posisjoner , elementer i en opptelling , eller like linjer etter en multiple -choice samtale med en karakter i spillet .