Dataspill --- og bestemt sjanger av tekst eventyr --- sprang inn i eksistens i 1979 med Will Crowther 1979 Colossal Cave Adventure. Tekst eventyr , langt mindre populært nå enn på midten av 1980-tallet , er fremdeles under utforming . Spillene faller mellom grafisk eventyr og litterære interaktiv fiksjon , som kombinerer elementer av puzzle- basert gameplay og kommandolinje- interaksjon. Har disse spillene en enkel programmering struktur , så du trenger litt koding ekspertise for å lage en tekst eventyr. Du trenger kreativ historiefortelling og puzzle - etableringen evner . Instruksjoner
en
spille noen klassiske og nyere tekst eventyr for bedre å forstå spillene. Colossal Cave Adventure og hele Zork -serien er tilgjengelig gratis på nettet , og de fleste moderne spill i sjangeren er offentliggjort på Interactive Fiction Arkiv nettside.
2
Design spillet ditt. Planlegg en enkel historie , og tegne kart over de rom eller områder som finnes i spillet. Tren plassering av brukbare gjenstander og figurer i spillet , og velg dine oppgaver. Tekst eventyr puslespill kommer i alle varianter, for eksempel enkle situasjoner som kombinerer objekter for belønning , labyrinter av sammenhengende rom og komplekse feller som er vanskelig å unnslippe .
3
Velg en utviklingsplattform , og lære å bruke det . Selv om du kan bruke en tradisjonell programmeringsspråk, som C + + eller BASIC , mest tekst eventyr er laget ved hjelp av dedikerte motorer , for eksempel Inform eller TADS . TADS er trolig et bedre språk hvis du har tidligere erfaring med programmering , mens Inform er bedre hvis du har en bakgrunn i litteratur . Begge er lett nok for alle å lære .
4
Lag eventyret , skrive koden er nødvendig for å sette det hele sammen . Test det omhyggelig for programmering bugs og skrivefeil. Har noen venner prøve det, å bestemme vanskelighetsgraden. Tweak , revidere og perfeksjonere den .
5
Bruk ressursene levert av interaktiv fiksjon samfunnet til å distribuere spillet . Last det opp til Interactive Fiction Archive. Skriv det i IFComp , den elektroniske konkurransen for årets beste interaktive fiction , for enda større publisitet .