The Pascal programmeringsspråk er ofte brukt som en innledende språk for undervisning programmering til studenter . Det er mange versjoner av den, men de vanligste er Borlands Turbo Pascal og Free Pascal . Denne opplæringen ble skrevet ved hjelp av Free Pascal , men alle versjoner av Pascal deler de samme funksjonene , slik at koden skal overføre uten forbehold mellom forskjellige versjoner . Pascal er et imperativ , strukturert programmeringsspråk. De animasjon funksjoner er gitt av «Graph» funksjon bibliotek som kommer med språket . Det er fullt beskrevet i kapittel 18 i Run -Time Bibliotek Reference Guide knyttet til i første referanse. Instruksjoner
en
Lag en neste fil i din favoritt teksteditor . Enhver ren tekst editor vil gjøre, inkludert Windows Notisblokk, om du foretrekker å bruke en dedikert Pascal editor som gratis program Lasarus.
2
Lim følgende header data i tekst-editor for å initialisere variabler som skal brukes i animasjonen tutorial : en
Program Pascal_Animation_Tutorial ;
Bruker CRT , Graf ;
Var videodriver , gMode : Integer ;
Var x , y , w, h : Integer ;
Var bue: Boolean ;
Var farge: Integer ;
Denne importen både CRT ( for å håndtere konsollen ) og grafikk biblioteker . Da er det erklærer variabler for grafikk driver, grafikk -modus, posisjonen og høyden på et grafisk element sammen med sin farge , og en boolean å kontrollere animasjon loop.
3
Lim følgende kode rett etter den siste koden for å initialisere verdiene til variablene:
videodriver : = DetectGraph ;
InitGraph ( videodriver , gMode , '');
x : = 40;
y: = 40;
w: = 10;
h : = 10;
farge: = Red ;
bue: = true;
video driver gir grensesnittet til skjermen og gMode holder gjeldende oppløsning og fargedybde . X, Y, W og H vil holde på X -og Y- koordinater på skjermen for å trekke animasjon, så vel som dens bredde og høyde. Fargen vil holde den aktuelle fargen (i dette tilfellet , rød) .
4
Lim inn følgende kode for å skape den viktigste loop, som vil trekke en ellipse , flytte den litt , og tømme skjermen til tegne det på nytt. Når gjort gjentatte ganger , vil den produsere en animasjon av en ball beveger seg over skjermen . Det vil også sjekke for brukeren å slutte ved å trykke på " Q "-tasten
while ( loop)
begynne
ClrScr ; .
SetColor ( farge) ;
FillEllipse ( x , y , w, h) ;
x : = x + 1;
y: = y + 1 ;
< p> if ( ReadKey == 'Q ') da bue: = False ;
slutten