pseudokode er vanlig engelsk tilsvarende programmering. I planleggingen av et skript eller program , før selve koden er skrevet , vil programmerere spotte opp den nødvendige koden i pseudokode . Formålet med tentamen opp koden i pseudokode , ifølge Dr. John Dalbey of California Polytechnic State University, er at " det tillater designeren å fokusere på logikken " ennå ikke bli " forstyrret av detaljer språk syntaks . " Selv relativt korte skript brukes for web -programmering nytte av god planlegging og litt velskrevet pseudokode . Instruksjoner
en
Skriv en grov flytskjema av skript oppgaver . For eksempel ønsker du å bygge en quiz for ditt nettsted som lar besøkende til å teste sine kunnskaper om filmer . Tenk på hvordan skriptet må fungere for å kunne utføre sin oppgave . I tilfelle av en quiz , må den stille spørsmål som deretter gradert og telt . Siden quiz finnes på et nettsted, vil den bruke et webskjema skrevet i HTML. Slik at skriptet ikke trenger å stille spørsmålene . Som etterlater skriptet med sortering og tallying .
2
Legg til flytskjemaet en handling som utløser manuset . I en online quiz , siden scriptet vil bare klasse og telleapparat svar på spørsmål , bør klikke på " Send"-knappen utløse skriptet. Skriv dette trigger ovenfor grovt flytskjema .
3
Legg til flytskjemaet noe informasjon hvert trinn trenger for å utføre sin oppgave , som starter på den logiske begynnelsen. For eksempel er det første skrittet quizen utfører gradering . Å gradere , må programmet for å få svarene fra webskjema. Skriv ned denne informasjonen på grovt flytskjema , ved siden av trinn.
4
Note på flytskjema hva program må gjøre med informasjonen på hvert trinn . På quiz vurderingskompetanse trinn , trenger det å lese hvert spørsmål svar , og deretter sammenligne den med det riktige svaret . Hvis et svar er riktig , er det gitt et poeng . Ingen poeng blir gitt for feil svar . På tallying trinnet , legger manuset rett og slett opp poengene som er tilknyttet hvert svar .
5
Legg noen notater på flytskjemaet merking der skriptet trenger kontroll strukturer . Kontroll strukturer inkluderer sløyfer og betinget utsagn . I quiz , bør du se at gradering trinn må gjenta seg selv for hvert spørsmål på quiz, så merk at trinnet krever en for - løkke . Manuset vil sannsynligvis trenger betinget utsagn også.
6
Skriv din pseudokode basert på grov flytskjema du opprettet. Begynn øverst og skriv din handling, for eksempel "Bruker sender quiz. " Starter neste linje på et innrykk og skrive det første skrittet. Bruk innrykk og hvit plass til å gjøre koden lesbar , og angi variabler , akkurat som du ville gjort i en reell script . Også skrive en linje av pseudokode for å vise noen utgang manuset må generere .
7
Sjekk din pseudokode ved å lese det høyt for deg selv og følge trinnene i hodet , later til å være den maskinen . Hvis noen informasjon , behandling, inngang eller utgang mangler, legge disse der de trengs.