Proxy mønster er en metode for å generere datakode som er avhengig av fullmakter til abstrakt bort den interne funksjonaliteten til et objekt. Dette typisk brukes til å maskere lavt nivå enhet -spesifikk kode bak et felles grensesnitt , slik at en gitt klasse som skal brukes på flere plattformer og enheter. Dette gjøres for å øke koden forståelse og forbedre programmet kildekoden portabilitet . Et eksempel på proxy mønsteret ville være et kjøretøy klasse med to studieretninger : bil og motorsykkel . Bilen og motorsykkelen akselerere på ulike måter , men hvis de ble skjult bak en "Vehicle " proxy , kan en bruker rett og slett kaller " Accelerate " på et kjøretøy objekt uten å bry seg hvordan det akselerasjon foregår . Identifisere Proxy Pattern
avslørende tegn på proxy mønster bruk er tilstedeværelsen av et betydelig antall grensesnitt objekter i et kodebasen . Disse grensesnittene tillate programmereren å skjule implementering i en rekke situasjon -spesifikke klasser
Bruk Proxy Mønster
proxy mønsteret krever at du utføre tre trinn : .
Lag et generisk grensesnitt for et segment av funksjonalitet, slik som kommuniserer med en database .
Opprett en bestemt kommunikasjon klasse som implementerer den generiske grensesnitt.
Pass en forekomst av grensesnittet til noen kode metoden ønsker å kommunisere med databasen.
proxy gjennomføring er angitt når objektet er opprettet. Etter dette , all bruk av proxy- objekt skje gjennom skapte grensesnitt.
Ved å bruke Proxy Pattern
Du kan bruke proxy mønster i enhver situasjon der en potensiell kode segment kan ha å forholde seg til flere systemer som oppnår samme funksjon . Noen eksempler er kommunikasjon med ulike database management system , utnyttelse av grafiske skjermgrensesnittene og forvaltning av input-enheter.