? Pseudokode og flytskjemaer omtrentlig språk som er mellom din naturlige språk og datakode , og de viser den logiske flyten av et ferdig program . Pseudokode og flytskjemaer tjene samme formål . Flytskjemaer er en mer visuell måte skildrer tankeprosess, og pseudokode er mer verbal.Pseudocode lar deg å visualisere, utvikle og redigere dine tanker før man kommer inn bagateller å skrive kode . Denne high- nivå arbeid hjelper deg å få komponentene i riktig , logisk rekkefølge slik detalj arbeidet vil være nøyaktige og fullstendige. Du kan fokusere på logikken i programmet uten å bekymre ( ennå) om grammatikk eller bestemt språk . Pseudokode kommer mellom programmet spesifikasjoner og selve koden . Det er ingen standard for språket som pseudokode ikke kompilere ikke . Du trenger
papir
penn eller blyant
Vis flere instruksjoner
en
lese og forstå spesifikasjonene .
Forstå hva du trenger for å gjøre programmet gjør. Det er ingenting verre enn å tilbringe dager koding bare å innse at du misforstått kravene . Be om avklaring . Være i stand til å forklare tydelig hva som kreves av deg.
2
Angi hva du trenger programmet å gjøre .
Lag en liste . Artikulere trinnene klart . Vær veldig konkret og prøv å ikke kombinere grupper av trinnene. Start med å liste alle de store oppgavene . Deretter bryte dem ned i skritt . Til syvende og sist , bør hvert trinn bli kommunisert med en enkel setning . Hvis du trenger en kompleks setning eller avsnitt , har du ikke redusert oppgaven nok.
3
Kilde data og innganger
List inngangen du vil trenge fra brukeren. Beskriv hvordan du kan få disse dataene , enten du kaller det fra databaser , be om det på forskjellige øyeblikk fra brukeren eller annen måte generere det andre steder. Legg merke til hvor og hvordan du vil trenge å definere variabler , og når du skal bruke dem . Bruk variabelnavn om det vil hjelpe deg senere skrive programmet. Del av å lære å skrive pseudokode er å lære hvordan bestemte du trenger for å komme for å kode effektivt fra din pseudokode disposisjon .
4
Sequence behandling
Skriv en sekvensiell liste over hva datamaskinen må gjøre . Husk rekkefølgen på noen innganger, intern prosessering og utganger . Bruk konsekvent, bestemt språk , men ikke bekymre deg for å bruke den ultimate programmeringsspråk. Husk å bruke korte , logiske setninger . Du vil være i stand til å kode direkte fra pseudokode disposisjon, uten å referere til de opprinnelige spesifikasjonene .
5
flytskjemaer oppnå visuelt hva pseudokode gjør logisk . Flytskjemaer gir en grafisk fremstilling av programmet du har tenkt å kode . Ovaler markerer begynnelsen og slutten . Rektangler inneholder logiske uttalelser , instrukser eller handlinger . Diamonds inneholder spørsmål. Piler bly fra en rektangel til den neste i rekkefølgen av prosessen , en diamant representerer et valg , og pilene la i to eller flere retninger for å skildre disse alternativene
.