Game Maker 5 er en spillutvikling pakke fra YoYo Games som forsøker å bringe spillutvikling innen rekkevidde for ikke- programmerere , og generelt , lykkes det . Det er imidlertid en vanskelig, men vanlige spillet funksjon som Game Maker ikke har en åpenbar støtte for spillet pause . Instruksjoner
en
Åpen spill Maker 5 og aktivere avansert modus ved å klikke på "File " og "Advanced Mode ".
2
Lag et nytt manus ved å høyreklikke " Scripts " og klikke på " Legg Script . " Dette vil åpne script editor. I navnet skriver du inn " pauseScript . " Dette vil være navnet som Game Maker 5 vil vite skriptet
Lim inn følgende kode i script editor : .
Pause = true
while ( pause) {
draw_text ( 10,10 , " Venter. Trykk ENTER for å starte på nytt ")
screen_refresh ( )
søvn ( 500 )
pause = ! keyboard_check_direct ( vk_enter )
}
nøkkelen til skriptet er " while ( pause) " loop . Det tar nytte av en subtil egenskap av Game Maker : mens et spill er i et skript , er det ikke gjør noen annen behandling. Så lenge " while ( pause) " loop er i gang, kan ingenting annet skjer i spillet . Dette, i kraft , pauser spillet . Klikk på den grønne haken for å lagre skriptet og lukke script editor .
3
Lag en " pauseListener " objekt ved å høyreklikke " objekt" og velge " add objekt. "
Fjern merkingen i " Synlig " boksen og klikk " Legg til hendelse ". Velg " tastetrykk " og "space".
Klikk koden fanen og dra " kjøre skript "-ikonet i " handlinger " box.This er ikonet som ser ut som et ark med en grønn pil på den.
Klikk manuset liste -knappen og velg " pauseScript . " Klikk "OK".
Klikk OK for å lagre " pauseListener " objekt .
4
Høyreklikk " Rom " og velg "legg til rom. " Klikk på listeboksen under " Object å legge til med mus" og velg pauseLstener . Klikk hvor som helst i rommet står kartet for å legge til pauseListener til rommet. Du må legge lytteren til hvert nivå i spillet som kan bli stanset på denne måten. Den vil vises på kartet som et blått spørsmålstegn, men vil være usynlig under spillet.