Frimerker ( av Parallax , Inc.) er små, rimelige , lav effekt microcomputers du kan programmere ved hjelp av datamaskinen og en USB -tilkobling. De har vært populært med roboticists , modell entusiaster og elektroniske hobbybrukere siden 1990-tallet fordi de er enkle å programmere og - på grunn av sin lille størrelse og lav vekt - kan enkelt legges til de fleste prosjekter. For å forstå hvordan du bruker Frimerker i dine prosjekter er det nødvendig å vite litt om Stamp maskinvare og programvare. Stemple Hardware
Stamp ser ut som en stor databrikke med åtte pinner langs hver side. Egentlig er det et lite kretskort som inneholder flere chips : en CPU , noen EEPROM å holde programmer , en oscillator , en strømforsyning /spenningsregulator og en tolk . Programmene ligger i EEPROM selv etter at strømmen er koblet fra. Avhengig av hvilken modell Stamp du har, noen av pinnene er innspill og noen av pinnene er utgang. Det er disse input /output pins som gjør Frimerker så praktisk for prosjekter. For eksempel kan en IR- detektor på en robot kjøretøyet kobles til en inngang . Under datastyring dette signalet kan bli omgjort til et utgangssignal som går fra en av de utdatastrømpunkt til hjulmotorene forårsaker roboten til å snu for å unngå en hindring. Parallex og andre selskaper selger robot plattformer som kan styres med frimerker . Dette er en av de mest tilgjengelige Stamp prosjekter
Stamp programvare
Frimerker kan programmeres på en datamaskin. Programmeringsspråket er alltid noen variant av BASIC som inneholder instruksjoner for å akseptere innspill fra inn- pins og sende utdata til utdatastrømpunkt . BASIC språk funksjon sett er nesten fullført. Den inneholder alle de logiske bit operasjoner ( ikke , eller, og , XOR , etc. ) samt synd og cos funksjoner og kontroll operatører ( if, while , etc. ) . Fra et prosjekt synspunkt, er stempelet et grensesnitt mellom sensorer og effektbokser . Når noe av interesse blir avfølt , kan reaksjonen være så komplisert som helst program kan gi. Signaler til motorer eller andre innretninger er styrt av et dataprogram. Sensorene aktivere programmet og programmet kontrollerer respons.
Eksempel Prosjekter
Frimerker er utmerket for å styre roboter, modellbiler , modellbåter , modellfly og LED- skjermer. De er også nyttig for å kontrollere alt utstyr som gjør ting i rekkefølge som vanning planter , kjører sikkerhetskontroller og slå av og på lyset . Frimerker kan brukes til å konvertere mellom ulike typer medier som RF til IR og IR til RF . De er blitt brukt til å styre rullestoler og for å kontrollere TV-apparater ( i utgangspunktet erstatte eller forbedre den eksisterende IR " klikkerjust "). De har også blitt brukt til å styre enkle spill som " pong " og å slå rader med knapper inn tastaturer.