Unified Modeling Language ( UML ) er et visuelt språk som brukes i objektorientert software engineering. UML brukes for grafisk oversikt over strukturen , interaksjoner og atferd av en programvare system , forretningsprosesser , og brukere av systemet. UML diagrammer tjene som en blåkopi for programvare for design, utvikling og vedlikehold. UML 2.0 omfatter 13 vanlige typer diagrammer . Historie
UML ble utviklet av Grady Booch , Ivar Jacobson og James Rumbaugh (kjent som "Three Amigos " ) på Rational Software Corporation . De jobbet sammen for å forene sine respektive objekt - orientert modellering tilnærminger til et enkelt standardisert modellering språk . Resultatet av dette arbeidet ble 1,1 UML , vedtatt som en standard av Object Modeling Group i 1997 .
Fordeler
UML gir et felles språk for visuelt design og dokumentere en programvare utviklingsprosjekt . UML diagrammer er ganske intuitivt og lett å lese av programvare ingeniører uten UML erfaring eller opplæring . UML diagrammer tillate utviklere å raskt ta fatt i lineær organisering og relasjoner av objekt - orientert programvare . UML standarder har få obligatoriske elementer , slik at utviklere å bruke og tilpasse diagrammer til sine spesifikke behov og metodikk , og ikke kaste bort tid på aktiviteter som ikke bidrar til sluttproduktet .
Struktur Diagrams
Struktur diagrammer fange den fysiske organiseringen av elementer i programvaren systemet . Struktur diagrammer inkluderer Class, Object , Component , Composite Struktur, Pakke og distribusjon diagrammer . Disse diagrammene brukes til å modellere individuell klasse detalj og relasjoner , organisering av klasser i pakker og komponenter og distribusjon av komponenter til fysisk maskinvare.
Behavior Diagrams
Behavior diagrammer fange aktiviteter og funksjonalitet av elementer i det totale systemet. Atferd diagrammer beskrive samspillet mellom brukere og programvarekomponenter , arbeidsflyt og staten av komponenter under ulike omstendigheter. Atferd diagrammer inkluderer Bruk Case, Aktivitet og State Machine diagrammer . Bruk Case diagrammer brukes ofte for krav fange under den tidlige fasen av software design .
Interaction Diagrams
Samspill diagrammer er en undergruppe av de mer generelle atferd diagrammer . Interaksjon diagrammer beskriver data og kontroll strømmen innenfor et system ved et detaljert nivå . Interaksjon diagrammer inkluderer Sequence , kommunikasjon , Timing og samhandling Oversikt diagrammer .
UML verktøy
De enkleste UML verktøy er en penn og en cocktail serviett . Designere kan enkelt skissere ut ideer som UML diagrammer på papir , tavler eller andre steder de kan smøre og skisse . UML -basert dataassistert software engineering ( CASE ) verktøy tillate utviklere å automatisk generere kode fra UML diagrammer . Disse verktøyene lar utviklere å lage visuelt på et høyt nivå, og overgangen raskt til koding og implementering. Mange software verktøy gir reverse -engineering funksjonalitet , prosessering eksisterende kode og automatisk genererer UML diagrammer . Reverse -engineering UML fra kode er nyttig i å opprettholde og analysere eksisterende programvare og kan hjelpe nye utviklere komme raskt i gang med et prosjekt .