spill Maker , spillet design suite av YoYo Games , prøver å gjøre det så enkelt som mulig for nonprogrammers å produsere flotte spill uten å få sin Computer Science grad. Men selv Game Maker være litt vanskelig å bruke og lære , spesielt siden mange av de kraftigste funksjonene er gjemt i Game Maker Language ( GML ) . Her er noen tips for å hjelpe deg. Bruk Game Maker Inheritance Egenskaper
Mens i avansert modus , er gjenstander lov til å arve fra en forelder objekttype. Dette åpner opp et bredt spekter av funksjoner i tillegg til den åpenbare fordelen av å være i stand til å skrive en grunnleggende funksjon en gang for et bredt spekter av underordnede objekter som deler en egenskap . Mest spesielt , og nevnt i mer detalj senere i artikkelen , " for - hver" looper laget med GML kan ta en forelder objektet som et argument , og gå gjennom forelder og alle dens barn.
Bygg en Recipe Book
Nei, dette har ingenting å gjøre med Martha Stewart . I stedet bør en programmerer bare å løse et gitt problem en gang . Når du arbeider i Game Maker , bruke litt tid etter at du lærer hvordan du gjør noe skaper en abstrakt løsning på det problemet, og lagre den i en " oppskriftsbok " for senere . På den måten, som du får erfaring , vil du aldri trenger å finne opp hjulet , og vil snart ha et bibliotek av Game Maker algoritmer tilgjengelige for fremtiden.
Lære å bruke GML
dra- og-slipp- programmering modell av Game Maker er en av sine største styrker, men denne modellen av utviklingen kan bare være så kraftig . Virkelig flotte spill må bruke Game Maker Language som det minste noen av tiden . Selv om det innebærer en investering av tid til å lære , noen ting er faktisk lettere i GML .
Starte små
p Hvis du er ny til Game Maker , er det sannsynligvis best å starte på et lite prosjekt i en veldefinert sjangeren godt egnet til Game Maker verktøysett . Kloner av spill som Breakout, Tetris og Pacman er gode valg. Disse tillater deg å lære det grunnleggende om spillutvikling , lære hvordan Game Maker fungerer og få et spill under beltet. Husk: . Ingen artist i historien noensinne produsert hennes mesterverk som hennes første kunstverk
Bruk "with ( ) " Bygge
Anta at du har et objekt ment å representerer en klasse av fiender, vi kaller dem " Goombas . " Bruke " med " konstruere , kan du tilordne en rutine som skal utføres på alle Goomba gjenstander er lagt inn i et rom : en
med ( Goomba ) { performFunction ( ) }
p Det er også mulig å bruke "med ( alle) " for å utføre en handling på alle lastede forekomster av alle objekter . "med ( ) " er en av de mest kraftfulle kommandoer i GML . Dette fungerer også på barns stedene. Så hvis det er to objekter, "fienden" og " Goomba " , med Goomba et barn av fienden, deretter ringer "med ( fiende ) " vil også kalle alle Goomba stedene.
Dokumentere arbeidet
p Det er lett å glemme den lille kommentaren handling begravd inne i "Control "-kategorien , men det er en av de viktigste tiltakene i hele menyen for utviklingen av et nontrivial prosjekt . Som du opprette hendelser , prøve å forestille seg hva en totalt fremmed for spillet ville se om han var ute på action script . En virkelighet programmering er at dette er hva dine egne arrangementer vil se ut til deg hvis du stopper utvikling i mer enn noen få dager . Så hvis et tilfeldig blikk ikke fortelle deg hva som skjer i ditt arrangement , legg til en kommentar til hendelsen for å forklare hva som gjøres og hvordan.