Game Maker er et program som lar deg lage dine egne spill uten å måtte lære en eneste linje med kode . Selv om de fleste ting kan gjøres helt med sin dra - og - slipp-grensesnitt , noen operasjoner som krever bruk av GML , den medfølgende programmeringsspråk. Endre spillets bakgrunnsbilde ( eller " BG " for kort) skjer for å være en av dem --- men heldigvis er det fortsatt en enkel prosess og kan gjøres selv med avanserte funksjoner slått av. Instruksjoner
en
Start Game Maker og klikk på knappen på verktøylinjen som ser ut som et maleri av et landskap . Klikk på " Load Bakgrunn "-knappen i vinduet som kommer opp , og velg et bilde fra fil -browser dialog. Klikk " OK " for å bevare endringene. Dette skaper et bakgrunnsbilde ressurs ( automatisk kalt " background0 ") , som kan vises på skjermen ingame . Game Maker har ingen grense for hvor mange bakgrunnen ressurser du kan ha i et prosjekt --- for denne opplæringen, vil vi trenge to. Gjør andre bakenforliggende ressurs ( " background1 ") ved å gjenta de samme trinnene.
2
Lag en programmerbar objekt ved å klikke på knappen på verktøylinjen som ser ut som en blå ball . Klikk på " Add Event" knappen og velg " Key Trykk på" > "Any Key " fra hendelse Selector . Bytt til -kategorien Handling Block paletten , og dra et kjøre kode blokk i Actions -panelet. Type " background_index [ 0 ] = background1 ; " ( minus anførselstegn) inn i vinduet som åpnes, og klikk på den grønne haken for å beholde endringene . Denne linjen med kode vil endre bakgrunnen til det andre bildet som du opprettet : " . Background1 " bildet heter
3
nå gjøre det slik at bakgrunnsbildet endres tilbake igjen , når tasten slippes . Legge til en " Key Slipp "> "Any Key " hendelse og gi den en kjøre kode blokken også, denne gangen med koden " background_index [ 0 ] = background0 ; " . Dette vil gjøre det motsatte av den første linjen i koden , endre bakgrunnen tilbake til det første bildet : " . Background0 " bildet heter Trykk "OK" for å beholde endringene til objektet .
4
Lag et rom for spillet skal foregå på ved å klikke på den blå- grenser hvite boksen på verktøylinjen. Klikk på " Bakgrunn "-fanen og sette start bakgrunnen for rommet til " background0 . " Klikk hvor som helst inne i rommet for å opprette en forekomst av objektet. Nå noen tastetrykk vil bli oppdaget av det og handlet på tilsvarende.
5
Klikk på den grønne "Play" -knappen for å teste spillet . Når det lastes , hold nede en tast for å se bakgrunnen endring fra " background0 " til " background1 . " Slipp tasten for å endre det tilbake igjen .