teksten i en e-post du skriver, filen du laster ned eller videoen du spiller på datamaskinen, er alle eksempler på data . E-post, fil og video som vi gjenkjenner som meningsfylt er representert med datamaskiner i digitalt format , "bits og bytes " ( enheter av lagring) holder 1s og 0s . Programmer er instruksjoner for å gjøre noe med data , handlinger som ( mesteparten av tiden ) kan utføres fordi strukturen ( eller skrive) av data er kjent . Data og programmer passer sammen og er deler av vår informasjonsalderen. Enkle datatyper
Variabler er beholdere som programmer bruker til å lagre verdier . En datatype definerer et sett av mulige verdier for og operasjoner på disse verdiene. I krever programmer for å erklære datatyper før du kjører , kan programmene kontrolleres for korrekthet, noe som resulterer i færre run- time feil . Nesten alle programmeringsspråk levere innebygde datatyper for tall, for eksempel , heltall , float punkt ( desimaler) og tegn. Mer komplekse typer tillate opprettelse av variabler som er spesifikke for problemet domene . En rekord kan bli erklært ved å kombinere grunnleggende typer refereres som en navngitt enhet, for eksempel en kunde , som inneholder navn , fødselsdato , ID , adresse etc.
avanserte typer
en matrise er en liste stand til å holde flere elementer av en type data, for eksempel et sett av testresultater eller kunderegistre . Dens elementer er tilgjengelig ved iterating over hvert element suksessivt . Stabler og køer er typer lister. Både vanligvis holde flere elementer , men de skiller seg i hvordan elementene er tilgjengelige . I bunken , er elementer fjernes i motsatt rekkefølge som de har blitt lagt til, referert til som " sist inn, først ut" ( LIFO ) . Køen er en " først inn, først ut "-struktur ( FIFO ) . En kø kan brukes til å avlaste service forespørsler fra et program. Begge stabler og køer blir iverksatt for å yte tjenester til programmer.
Databaser
Datastrukturer utviklet seg med vedtakelsen av relasjonsdatabase styringssystemer ( RDBMS ) i 1980 . RDBMS definere sine egne datatyper og programmer lese og skrive data gjennom et høyt nivå språk , strukturert spørrespråk ( SQL) . RDBMS håndtere komplekse opplysninger om lagring og gjenfinning for applikasjoner .
Objects
objektorientert programmering ( OOP ) kom på 1990-tallet . OOP fordeler inkluderer å redusere programfeil og fremme gjenbruk av kode . Før OOP , kunne instruksjoner påvirke data i utilsiktede måter , en vanlig årsak til feil . OOP bunter instruksjoner (metoder ) og data (attributter ) til "objekter" som begrenser tilgang til egne data . Gjenbruk av kode er gitt ved å definere et hierarki der mer spesialiserte objekter arver egenskaper og atferd fra flere generaliserte seg.
Hva er neste?
Fra hullkort til PC-spilling til trådløs telekonferanse , nye programmer for datamaskiner kontinuerlig vises . Disse programmene ofte forholde seg til nye former for data og krever et evolusjonært sprang i programmering modeller .