QBasic var en enkel programmeringsspråk som brukes til å komme gratis med kopier av MS - DOS og tidlige versjoner av Windows som en måte å introdusere nye PC eiere i programmering , mens ikke involvere dem i kompleksiteten i mer avanserte språk som C + + . QBasic tillater basic input og output , filbehandling og selv grunnleggende grafikk evner , som du skal bruke til å opprette et bevegelig ball animasjon. Grafiske modi
Den første avgjørelsen du må gjøre i QBasic programmering er din grafikkmodusen. Siden QBasic er bygget på toppen av MS - DOS , er detaljer som skjermoppløsning hardkodet inn i 14 grafiske modi . Standardmodus er 0 , og denne modusen gir deg tilgang til et rutenett med 80x25 tegn uten tilgang til individuelle piksler, noe som er lite egnet til en animasjon. I stedet bruker grafikk 7 -modus, som gir deg en 320x200 oppløsning, 16 farger , enkelt piksel , og de fleste viktig for en animasjon , tilgang til flere skjermkort sider : en
SCREEN 7 , , 1,0
The Main Loop
Etter at du har erklært grafikk modus med SCREEN , skriver du følgende : en
DO
LOOP MENS INKEY $ = " "
p Dette forteller programmet til å kjøre mens trykket nøkkelen er lik ingenting - eller med andre ord , for å kjøre til brukeren trykker en tast .
Tegn en sirkel
Tegning grunnleggende geometriske figurer er enkel i QBasic . Før DO uttalelse, initialisere variabler som følger:
XPOS ! = 50ypos ! = 50radius ! = 16color ! = 14
Og mellom DO og LOOP , skriver du følgende : en
CIRCLE ( XPOS , ypos ) , radius , colorPCOPY 1,0 CLS
p Dette vil trekke en gul sirkel til " side 1 ", en del av video minne avsatt til å utføre tegning operasjoner , og kopiere side 1 til side 0 , som representerer videodata faktisk synlig for brukeren. Dette er en teknikk kjent i grafikk programmering som dobbel bufring, og det eliminerer flimring . Hvis du ønsker å se et eksempel på hvorfor du bør gå gjennom bryet med å implementere dobbel bufring, fjerne PCOPY linje og endre SCREEN kommando slik at i stedet for 7 SCREEN, , 1,0 , det bare leser SCREEN 7 .
Animate
å animere sirkelen , må du endre XPOS og ypos variabler innenfor DO ... LOOP . Etter DO, men før CIRCLE kommandoen , skriver du inn følgende : en
XPOS = XPOS + 0.001ypos = ypos + 0.001
Lagre og kjøre for en animasjon av en ball i bevegelse . Hvis du ønsker en utfordring , endre denne koden for å ha ballen sprette av veggene.