BASIC , som står for nybegynners All-Purpose Symbolic Instruction Code, er fortsatt den mest kjente programmeringsspråk der ute for nybegynnere , og QBasic er en enkel tolk for det som du kan skrive og kjøre programmer . Det er fortsatt en betydelig fellesskap av QBasic amatører der ute , og lære å lage QBasic spill lærer deg programmering grunnleggende og er mye moro . Komme i gang med QBasic
p Hvis du ikke har QBasic på systemet ditt , kan du laste den opprinnelige versjonen på Petes QB nettsted ( se Ressurser ) , eller en nyere versjon kalt QB64 som er utformet for å være kompatibel med originalen. Når du åpner den , vil du bli presentert med en blå skjerm . Skriv inn følgende: "!"
CLSPRINT " Hello , world" INNGANG " Hva heter du "; navnet $ PRINT " Hei , "; ; navn $ END
Deretter trykker du Shift + F5 for å kjøre programmet . Her er hva som skjer : en
" CLS " står for "klar skjerm ", og sørger for at programmet starter med en blank skjerm , ellers vil du se restene fra det forrige programmet
" PRINT . "skriver rett og slett en tekststreng til skjermen . Hvis du bare skriver ut et tall, trenger du ikke sitatene .
"INNGANG " er en måte å be om et brukerens input . Slutten av linjen , "name $" , er en variabel : det er der brukerens svar vil bli lagret. Du kan kalle det hva du vil ; variabler som inneholder teksten skal slutte med "$" , og variabler som bare inneholder tall skulle ende med "%"
andre " PRINT "-linjen skriver tekst sammen med uansett . . bruker inputted
" END" , forutsigbart , avslutter programmet
QBasic Gjette Games
Skriv inn følgende kode i QBasic : .
CLSchances % = 1RANDOMIZE TIMERnumber % = INT ( RND * 10 ) + 1PRINT " jeg tenker på et tall fra 1 til 10 år. Du har tre sjanser til å få det riktig. "
gjøre mens sjansene % < 4PRINTPRINT "Du er på sjanse # "; sjansene % ; PRINTINPUT "Gjett tallet" " . "; " . for lav " gjette % IF gjette % = antall % THENGOTO youwinELSEIF gjette % < nummer% THENPRINT Elseif gjette %> nummer% THENPRINT "For høy". ELSEPRINT "Det har vært en feil . Prøv igjen . " END IFchances % = sjansene % + 1LOOP
PRINTPRINT " Du kjørte ut av sjansene ! Sorry ! " END
youwin : "!" PRINTPRINT "Du gjettet det nummeret var" ; ; " nummer% " END
i dette spillet , oppretter programmet en tilfeldig tall fra 1 til 10 , og tilbyr deg tre sjanser til å få det riktig , og gir deg ledetråder etter de to første hint . Det inkluderer en rekke programmering konsepter .
Etter tømme skjermen , " sjansene % = 1 " lager flere variable og sette det til en . Dette vil spore alle sjansene spilleren har å gjette nummeret.
De to neste linjene lage tilfeldige tall . " Tilfeldig TIMER" er bare metoden QBasic bruker å komme opp med å randomisere sine tall. Den neste linjen , " nummer% = INT ( RND * 10 ) + 1 " , skaper et tilfeldig tall fra 1 til 10 , og lagrer den i nummer% variabel. Det ser komplisert ut , men i utgangspunktet er det bare å si " Gjør det en av de første ti positive heltall . " Den " + 1 " på slutten gjør at antallet vil være fra 1 til 10 og ikke 0-9 .
" Gjøre mens ... " linje skaper en løkke . Når du ser en linje som starter med " DO ", bla ned litt til du finner en linje som sier " LOOP ". Alt i mellom at linjen vil fortsette å sløyfe om og om igjen før en bestemt betingelse er oppfylt - i dette tilfellet , til sjansene % er ikke lenger mindre enn fire ( eller " < 4 " i programmering -tale )
.
programmet spør da etter en gjetning med INPUT kommandoen , lagrer den i gjetning % , og fortsetter å behandle den med " If ... Then ... Else " metoden. Som du kan se, virker det logisk : " Hvis et utsagn er sant, så gjør dette ; Elseif annen utsagnet er sant , så gjør dette ; ELSE noe annet er sant , så gjør dette . "
Den eneste ekstra aspekt er GOTO -kommandoen . I dette tilfellet, hvis det er riktig , går programmet til den delen av dokumentet merket " youwin " .
Rett før slutten av loopen , er det " sjansene % = sjansene % + 1 "-linjen . Det er for å sikre loopen kjører bare tre ganger .
P Hvis loopen kjører tre ganger, og spilleren har aldri blitt sendt til " youwin "-delen, spilleren taper , så rett etter løkken er en linje informere spiller av tapet. Nedenfor er det " youwin "-delen , erklærte bare ved å skrive inn navnet på den delen med et kolon .
Flere spillet ideer
p Med PRINT, INNGANG , If ... Then ... Else , og GOTO , har du alt du trenger for å lage en lett- å-lage tekst eventyr. Her er noen eksempler på kode :
huset: INNGANG " . Du står i et hus Hva ønsker du å gjøre" ; valg $ IF valg $ = " gå ovenpå " SÅ GOTO upstairsELSE GOTO hus
< p> Prøv å gjøre det så komplisert som du kan basert på hva du vet . Og for mer inspirasjon , tilbyr web massevis av gratis QBasic spillet nedlastinger . Spille dem og undersøke koden bak dem til å lære nye teknikker og få ideer .