Computer programmering er prosessen med å gi instruksjoner til en datamaskin til å utføre bestemte oppgaver. Instruksjonene består vanligvis av en undergruppe av et naturlig språk som engelsk , sammen med tegnsetting og matematiske symboler . Disse instruksjonene er ofte referert til som code.Start ved å lære de mest grunnleggende programmene , bruker de mest grunnleggende av programmeringsspråk - BASIC . Dette språket ble opprettet spesielt for begynnelsen programmerere . " BASIC " står for nybegynners All Purpose Symbolic Instruction Code. Få en tolk
Start med å få en BASIC tolk . Du kan laste ned en gratis en fra JustBasic.com . Installer programmet som du gjør med andre program . Se instruksjonene som fulgte med den nedlastede pakken for å få hjelp .
Åpne opp JustBasic konsollen til å begynne å skrive ditt første program . Inne JustBasic , opprette en ny fil ved å klikke Fil-> Ny. Skriv inn følgende linje : . Print " hello world "
Kjør programmet ved å klikke på pilen ikonet på menylinjen
Output
p Hvis din program ikke sende meldingen " hello world ", gjentar de foregående trinnene, og sikre at du kom inn i studiet slik de er skrevet .
Endre utgang
p Som du ser på programmets kildekode , kan du gjette hvordan du endrer utgang. Du kan skrive inn teksten du vil ha i stedet for " Hello, World ", og at teksten vil vises neste gang du kjører programmet .
Variabler
neste programmering konsept for å lære er at variabler . Variabler store tall og bokstaver som programmet trenger for å kjøre . Skriv inn og kompilere følgende program : x = 10 y = 3Skriv " lære å programmere tar mye mindre enn "; x + y; " år . "
Kjør programmet . Legg merke til hvordan programmet lagt de to tallene sammen . Du kan eksperimentere med ulike tall, eller gå til neste konseptet.
Kontroll flyt
kontroll flyt refererer til i hvilken rekkefølge et program uttalelse blir henrettet. Prøv dette programmet : ; " ! Liftoff " x = 3For y = x til en trinn- 1print " Liftoff i " ynext yprint
Input
Prøv å lage et program som aksepterer brukerundersøkelser . Her er et eksempel program : input " Vennligst skriv inn ditt navn >"; entry $ print " hallo, "; entry $
if- then-else
Følgende program bruker en kontroll -flow statement kombinasjon kalt if- then-else statement . If- setningen evalueres uttrykket i parentes. Hvis uttrykket er sant , er det da delen av If-Then uttalelse henrettet . Hvis uttrykket er usant , er Else kode henrettet
print " Math quiz! "
Input " Hvilket nummer er produktet av 3 og 5? "; . Entry
< p > if ( entry < > 15 ) thenprint "Beklager , det er feil " elseprint " det er riktig ! Well done ! " end if
en av de beste måtene å lære deg hvordan programmet er å lese en eksisterende lite program og prøve å gjøre små endringer til det. Den gratis tolk brukes for programmene i denne artikkelen har mange eksempler på programmer du kan prøve.