Scrum eller Scrumming er en smidig metodikk for utvikling av programvare som er en ny utvikling for å erstatte Waterfall teknikk for utvikling. Det er svært vellykket for produkter som har fleksible funksjoner eller tvetydige milepæler . Video spillutviklere benytter seg av denne metodikken i mange områder på grunn av væsken innholdet i sine produkter. Spurter
Scrum-møter består av en serie på 20-30 dagers spurter . En sprint er en begrenset milepæl eller løpet av handlingen med et sett av mål for en forhåndsbestemt tidsramme ( 20-30 dager) . Hver sprint har et sett med oppnåelige mål utviklet før starten av sprint . Ingen nye funksjoner kan tilsettes dersom det ikke er tid ved slutten av kom , ellers må en ny Sprint planlegges ut og startes. Dette i praksis utklipp den gamle sprint .
Teamsammensetning
Lagene er sammensatt av tverrfaglige grupper , typisk 1-2 programmerere, en koder , kunstnere og designere samt en produksjon representant for ledelsen. Dette gjør at hvert lag å ta på seg en komplett makro oppgave for seg selv uten å måtte stole på ressurser utenfra eller avhengigheter. Ledningen designer eller produksjon representant koordinerer vanligvis oppgaver for individuelle medlemmer .
Møter
Hver morgen består av en kort 10-20 minutters møte for fremdriftsrapporter . Hvert teammedlem rapporter om status for deres nåværende oppdrag , eventuelle behov for et eller annet slag , samt tilgjengelighet for nye prosjekter . Nøkkelen her er at alle medlemmene av teamet vet som regel hva de andre medlemmene gjør. Dette fungerer godt med de brede lag fordi de har et syn på det større bildet og er i stand til å forutse behov og funksjoner.