Opprette dataanimasjon er det første trinnet av avansert grafikk programmering. Datamaskin animasjon refererer til evnen til å endre en komponent eller del av en gjenstand ( posisjon , størrelse, vinkel , farge) over en definert tidsperiode . I det siste , tok det komplisert programmering for å gjøre grunnleggende datamaskin- animerte scener . Med innføringen av 3D-grafikk standard for Internett, X3D , har evnen til å lage dataanimasjon for en grafikk scene blitt frikoplet fra de avanserte programmeringskunnskaper tidligere krevde å gjøre det. Innhold skapere kan fokusere på å skape avanserte animasjoner uten å måtte bekymre deg så mye om de tekniske arbeidet som skjer bak animasjonen. Instruksjoner
en
Last ned og installer den nyeste versjonen av X3D -Edit 3D redigeringsverktøy og en X3D browser plug -in for scene viser fra Web3D konsortium (se Resources nedenfor) .
2
Åpen X3D - Endre og legg et eksempel animasjon scene fra X3D - eksempler biblioteket. Bruk PositionInterporolator Scene Graph node i bevegelse boksen X3D scene å endre posisjonen verdien av boks form i eksempelet scene .
3
Initiere en X3D scene animasjon med en utløser . Laste X3D scenen i nettleseren for å utløse den animerte box scene . Ved hjelp av en touchSensor er en annen vanlig teknikk .
4
Seed tiden for animasjon ved hjelp av en TimeSensor node. Den cycleInterval av TimeSensor node bestemmer den totale lengden på den animerte scene . Å gjenta animasjon for varigheten av visning av X3D scene , er sløyfevariabel av TimeSensor satt til " true". Standardverdien for loopen variabelen er å kjøre den animerte scenen nøyaktig én gang . Den TimeSensor i den animerte boksen scenen er satt til å gjenta animasjonen et uendelig antall ganger.
5
Koble node output verdier i animasjon ved hjelp av ruter. For de bevegelige box scene, sende fraction_changed feltet verdien fra TimeSensor til stillingen interpolator sin set_fraction feltet for å gi interpolator tidsverdiene å endre plasseringen av boksen.
6
Route stillingen interpolator er value_changed felt til Transform noden av den røde boksen i scenen . Denne ruten endrer posisjonen boksen basert på output verdier av interpolator .
7
Se eksempelet MovingBox X3D scene i en X3D nettleser ved å velge " Vis Scene "-menyen.
side 8
Reopen eksempelet filen i X3D - Rediger og endre verdiene i Position interpolator node med 0,5 til 1, lagre filen og se scenen igjen i X3D nettleser for å observere endring i plasseringen av boksen animasjon .