? Hver stykke programvare , fra en enkel tekstbehandler , for eksempel Microsoft Notisblokk, til de mest avanserte bilderedigeringsprogrammer , for eksempel Adobe Photoshop , er laget av ett eller flere programmerere som bruker et programmeringsspråk som forteller en datamaskin hvordan vi skal handle . Programmering er en svært komplisert emne som omfatter mange forskjellige typer språk , og kan brukes til å løse et enormt utvalg av problemer. Historie
Den tidligste forekomst av programmering med moderne datamaskiner skjedde i de tidlige 1940-tallet da matematikeren John von Neumann designet et system som er tillatt for den digitale beregning av data i random access memory av en datamaskin. De første dataprogrammer ble skapt ved å skrive inn strenger av enere og nuller som utgjør binær kode . Lavt nivå programmering kalt " montering koder ", som har direkte tilgang til en datamaskin maskinvare , deretter ble oppfunnet som tillot tekstkommandoer legges inn som tok plassen til binær . Montering språk er spesifikke for hver type maskinvare , så det neste logiske skrittet var oppfinnelsen av et språk som heter " FORTRAN ' som var hardware uavhengig og kan brukes til å skrive programmer for noen type datamaskin . De mest brukte moderne programmeringsspråk er "C + +" og " C # ", som begge har betydelig flere funksjoner og er mye lettere å lese enn tidlige programmeringsspråk.
Funksjon
All programvare som du bruk eller videospill som du spiller er skapt ved å legge inn linjer med kode i et program kalt en kompilator som forteller en datamaskin system hvordan du skal tolke koden og hva de skal gjøre med den. kompilert kode er deretter overført fra tekstfiler som det var opprettet som i en kjørbar fil som kan åpnes av datamaskinen bruker .
Egenskaper
Programming språk arbeidet med å definere variabler, for eksempel hvor mange liv at en spillfigur har eller mengden av bokstaver i alfabetet for et tekstprogram , og deretter erklære uttalelser som utnytter eller endre disse variablene . Hver programmeringsspråk har forskjellige terminologier for hvordan variabler og uttalelser må bli erklært , hvor stor en variabel kan være , og de ulike typer variabler som kan brukes , for eksempel tall, bokstaver eller strenger av bokstaver .
typer
p Det er fire hovedtyper av programmeringsspråk og hver har fordeler i ulike situasjoner . Deklarativ språk er de mest enkle som de bare definere hva et program er ment å gjøre, men ikke bekymre deg om ting som administrerende minne eller kontrollere flyten av programmet . Funksjonelle språk endrer ikke variabler , men heller bare arbeide med stater som forblir uforanderlig . imperativ språk arbeid ved hyppig endring av tilstanden til programmet eller dets variabler. den mest komplekse form for programmeringsspråk er kjent som " objektorientert " fordi den brukes til å lage fullt funksjonelle objekter som har mange forskjellige egenskaper og variabler og alle samhandle med hverandre for å kjøre et program . Markup språk, for eksempel HTML, kan også betraktes som et programmeringsspråk, selv om det bare definerer hvordan du vil vise informasjon om en nettleser og ikke faktisk erklære uttalelser eller definere variabler .
Hensyn
Skrive et dataprogram kan være en svært kompleks og vanskelig oppgave selv om du bruker den enkleste type språk . Alle programmene bør ha en egen seksjon ment å håndtere feil, for eksempel hva programmet skal gjøre hvis brukeren innganger uriktige opplysninger eller hvis to utsagn i konflikt med hverandre . minnehåndtering er også en svært viktig del av programmering , slik at programvaren ikke tar helt over datamaskinens minne og forårsake alt annet å kjøre veldig sakte eller ikke i det hele tatt . det er store biblioteker av forhåndsprogrammerte alternativer , som for eksempel Standard Template Library for C + + , som du kan bruke til å raskt løse problemer som mange andre programmerere har måttet forholde seg til før du .