Blender er en åpen - kildekode , 3 -D rendering, programvarepakke som digitale kunstnere kan bruke til å realisere tredimensjonal animasjon. Du kan lage fullt interaktive animasjoner i en 3 -D miljø ved hjelp av ulike verktøy som inngår i pakken. Du kan bruke objekter og animasjoner laget i Blender i Java-programmer gjennom bruk av blender2java script . Java 3D er en API , eller Application Program Interface , som gjør at ulike programmer for å kommunisere med hverandre . Du trenger
Java Development Kit ( JDK )
Python tolk
Vis flere instruksjoner
en
Last ned blend2java skript fra sourceforge.net/projects/blend2java /.
2
Inkluder blend2java i blender prosjektet , eller lagre den følgende filen til blender Python -katalogen. Du kan importere skriptet inn i prosjektet gjennom Blender, eller inkludere følgende kode på toppen av " export.py " file :
# BPY
"" " navn: ' Blend2Java'Blender : 232Group : "Eksporter" "" "
3
bruk Blender å lage en 3 -D objekt. Dette kan være hvilket som helst objekt som representerer hva som helst, så lenge gjenstanden er en maske inneholdende en slags materiale . Grundigere gjennomgang av disse vilkårene, er tilgjengelig på Blender hjemmeside blender.org .
4
eksportere det som en XML-fil . Gå til "File " og " Eksport ", og velg " blend2java " alternativet . Filen vil vises i din utgang katalog
5
din Java-program, satt opp en klasse som kan analysere XML- filer ved hjelp av kode, for eksempel følgende: .
Import java.beans . XMLDecoder , import javax.media.j3d.Shape3D ;
klasse Read3D {
public static void main ( String [] args ) { }
}
6
Les 3D- form informasjon fra objektet , der "filnavn" representerer den eksporterte Blender objekt : en
XMLDecoder 3Dobj = new XMLDecoder ( ny BufferedInputStream ( ny GZIPInputStream (new FileInputStream (filename ) ) ));
7
Les informasjonen fra objektet inn i en Java 3D-objekt ved hjelp av kode som følgende : en
Shape3D form = ( Shape3D ) de.readObject ( ) ;