En av de grunnleggende ferdigheter i programmering innebærer å lære hvordan du formaterer utgang. Denne ferdigheten krever programmerer å forstå hvordan du kan lage loops og mønstre , og å forstå hvordan komplekse viser av informasjon krever klare og sammenhengende presentasjoner . Gi ut et nummer pyramide , for eksempel , tvinger deg til å jobbe med flere " for" looper for å konstruere en ryddig pyramide av tall. Du trenger:
Java Development Kit ( JDK )
Vis flere instruksjoner
en
Sett opp NumberPyramid klassen som følger :
import java . io * ; .
klasse NumberPyramid {
public static void main ( String [] args ) {
} }
2
Angi en variabel som vil avgjøre størrelsen av pyramiden , og sette opp den første ytre løkken bruker kode som ligner på følgende : en
int x = 8;
for ( int i = 1 ; i < ; = x ; i + + ) { }
3
Sett opp din neste bue på innsiden av ytre loop. Denne sløyfen skaper avstand tegn
for ( int i = 1; i < = x ; i + + ) { for ( int j = 1; j < = x - i; j + + ) . { System.out . print ( "") ;}
}
4
Sett opp enda en sløyfe inne i ytterste ledd . Denne sløyfen vil skrive tall i én side av pyramiden
for ( int i = 1; i < = x ; i + + ) . {
For ( int j = 1 ; j < = x - i; j + + ) { System.out.print ( "") ;}
for ( int k = i; k > = 1 , k - ) {System ( (k > = 10 ) + k : " " + k ) ;} }
5
Legg en siste sløyfe , som vil skrive tallene inn den resterende halvparten av pyramiden :
for ( int i = 1; i < = x ; i + + ) {
for ( int j = 1; j < = x - i; j + + ) {System ("" ); }
for ( int k = i; k > = 1 , k - ) { System.out.print ( (k > = 10 ) + k: " ; "+ k ) ;} }
for ( int k = 2 , k < = i; k + + ) { System.out.print ( (k > = 10 ) + k: ? " " ; + k ) ;}
System.out.println (); }