Java språket kan modellere variabler av mange forskjellige numeriske typer. Utviklere kan lagre flyttall som verdier eller variable. Flyte wrapper klassen gir også metoder for behandling flytpunktverdier . Når et program inneholder en float nummer , kan utvikleren fastslå verdien av den fraksjonelle del ved hjelp av en enkel aritmetisk beregning. Denne beregningen innebærer å bestemme resten av verdiene etter en divisjon operasjon . Flyter Variable
Java-programmer kan modellere flytpunktverdier som primitive typen variabler . Følgende eksempelkode demonstrerer skape og forekomster en dupp variabel med en verdi : en
float myNumber = 5.7f ;
Denne variabelen lagrer det angitte flyttall . Programmet kan utføre aritmetiske beregninger og andre numeriske behandling ved hjelp av denne variabelen . Den variable kan ha hvilket som helst navn av programmerer valg, men det er generelt anbefalt å velge navn som er meningsfylt i programmet sammenheng.
Modulus
Resten operatør i Java gir koden for å bestemme den gjenværende verdi etter divisjon med et bestemt nummer. For å bestemme brøkdelen av en verdi som en dupp eller dobbel, kan programmer bruke resten etter å dele med en, som følger : en
float fractionalPart = myNumber % 1;
Denne nye float variabelen inneholder brøkdelen av den opprinnelige variabelen. Resultatet er også et flyttall typen nummer, slik at utbygger kan foreta ytterligere numerisk prosessering på det om nødvendig.
Float Object
Noen Java- programmer modell flyttall tallverdier bruker float wrapper klasse . Følgende eksempelkode demonstrerer skape en flåte objekt med den opprinnelige primitive typen float variabel som parameter : en
Float numObject = Float.valueOf ( myNumber ) ;
p Hvis et program har et flyttall modellert på denne måten , må den konvertere den tilbake til en enkel type for å gjennomføre den resterende operasjon , som følger : en flottør
objectFraction = numObject.floatValue ( ) % 1;
p Dette beregner brøk del som resten lagrer deretter resultatet i en ny primitive typen float variabel .
Conversion
programmer hvor flyttall er representert ofte behov for å konvertere verdier og variabler mellom typer. Ved hjelp av casting, kan utviklere konvertere tallverdier mellom primitive typer, inkludert flyttall variabler , som følger : en
dobbel newNum = (double ) myNumber ;
p Dette konverterer float verdi til en dobbel , lagring den resulterer i en ny type variabel primitiv . Dette er vanlig hvis et program trenger en nøyaktig verdi for den brøkdelen . Koden kan få tilgang til brøk resten av dobbel verdi ved hjelp av samme teknikk som for flottøren , som følger : en
dobbel fractionDouble = newNum % 1;
p Dette inneholder den doble versjonen av brøk del for den opprinnelige float .