Den drawOval praktisk metode i Java Graphics2D klasse kan du tegne primitive former med bare noen få enkle argumenter. DrawOval tar en x koordinat og ay koordinatsystem som definerer den øvre venstre hjørne av rektangelet som grenser til oval som du ønsker å tegne. Det tar også ønsket bredde og høyde som oval. Med NetBeans utvikling miljø , er det enkelt å lage et program som bruker denne metoden for å trekke en oval . Instruksjoner
en
Velg " Nytt prosjekt " fra NetBeans "Fil "-menyen for å opprette et nytt prosjekt . Velg " Java Application " fra listen over prosjekttyper . Du kan tittelen prosjektet hva du ønsker .
2
Klikk på " Ny fil " i " Fil "-menyen . Velg " Java Class " og klikk " Next". Type " DrawingComponent " i " Class Name "-feltet og klikk "Finish ".
3
Type " strekker Component " etter " DrawingComponent ", men før klassens åpningen braketten når den nye klassen åpner i NetBeans kode editor.
4
Opprett en ny maling metoden i DrawingComponent klassen . Denne nye metoden vil overstyre komponenten standard maling metode og lar deg tegne direkte på komponenten. Skriv inn følgende kode mellom DrawingComponent åpning og lukking parentes å lage metoden: public void paint (Graphics g ) {
}
5
Skriv inn følgende kode mellom maling metodens åpning og lukke parentes å opprette en forekomst av Graphics2D klasse : Graphics2D g2d = ( Graphics2D ) g ;
6
Opprett ny heltallsverdiene å holde informasjon om oval din med følgende kode : int x = 100 ; int y = 100 , int width = 50; int height = 100;
7
Tegn oval med følgende kode : g2d.drawOval ( x , y , bredde , høyde) ;
8
Bytt tilbake til prosjektets opprinnelige klassen ved å klikke på navnet i kategorien listen ovenfor koden editor. Opprett en ny JPanel og legge til egendefinerte DrawingComponent til det med denne koden : JFrame frame = new JFrame (); int frameWidth = 300 ; int frameHeight = 300 ; frame.setSize ( frameWidth , DrawingComponent ( )); .
9
Høyreklikk på prosjektet i " Prosjekter "-listen på venstre side av vinduet og velg " Kjør" for å kjøre prosjektet