Java variabler er sterkt , også kalt statisk , skrevet . Dette betyr at i motsetning til språk som Python , hvor en variabel kan inneholde alle slags data Java variabler kan bare holde data fra en enkelt type . Du setter denne type data når du deklarerer variabelen , og kan ikke endre det etterpå. Men Java variabler som heltall er fleksible i referering og lagring av både variabler og data for sine samme type. Heltallsvariabler
en type variabel som Java kan lagre er et heltall. Dette er hele tall som én , tretti eller hundre. Java-programmerere sette en variabel som et heltall ved hjelp av prefikset " int " når de erklærer bestemt variabel. Heltall kan være positiv eller negativ , men de kan ikke ha en desimal komponent. Andre variable typer som float , double , eller desimal store tall med desimaler komponenter. Hvis en programmerer kaster , eller transformeres , et tall med en desimal komponent for å være et heltall , og deretter Java vil automatisk fjerne desimal komponent og bare lagre hele delen av tallet i en heltallsvariabel .
Ringe til en variabel Innhold
programmerere kan gjøre flere forekomster av variabler av en bestemt type. For eksempel, hvis en programmerer ønsket å lagre tre tall han kunne bruke syntaksen " num1 int , num2 , num3 ; " for å gjøre tre heltall variabler navngitte num1 , num2 , og num3 . Etter lagrer tallene i dem , og deretter skrive inn nummeret som er lagret i en variabel og skrive variabelen navn har samme effekt . Hvis en programmerer lagrer tallene en , to og tre i variablene num1 , num3 , og num3 , deretter skrive " en to tre , " ville generere samme resultat som å skrive " num1 + num2 + num3 ; " ; . for programmet
Endre innholdet i variabelen
programmerere sett verdien av en variabel ved hjelp av de "likeverdige " tegn. For eksempel syntaksen " num1 = 1; " ville lagre nummeret "én" i den variable num1 . Java vil ikke endre verdien av en angitt variabel før det har fullført ligningen på høyre side av likhetstegnet , så programmerere kan kalle den nåværende verdien av en variabel i å sette sin nye variabel. Fortsetter det siste eksemplet , hvis variabelen tiden har tallet " en ", da syntaksen " num1 = num1 + 1; " ville sette num1 å holde antallet Den eneste verdien som endringer i " to". denne type syntaks er den variable programmet lagrer i variabelen på venstre side av likhetstegnet . Følgelig kan Java programmerere anrope andre variabler i en ligning på høyre side av skiltet , uten å endre verdien av disse variable. For eksempel, hvis
bilder bare én variabel Endringer
Når en programmerer skriver syntaksen for å sette den nye verdien av en heltallsvariabel , den eneste variabelen som vil endre sin verdien er den på venstre side av likhetstegnet . En programmerer kan ringe andre variabler på høyre side av likhetstegnet uten å endre deres verdier. For eksempel, hvis variablene num1 , num2 , og num3 holder tallene en , to og tre , henholdsvis, så syntaksen " num1 = num1 + num2 + num3 ; " vil endre verdien programmet butikker i num1 til seks . Verdiene programmet lagrer i num2 og num3 vil forbli uendret, imidlertid.