Java Graphics2D klassen omfatter lager metoder for å skape linjer, rektangler og ellipser , men skaper andre mer forseggjorte figurer er litt mer komplisert . Java bruker polylinjer å definere linjer som beveger seg gjennom flere punkter . Når du har definert en komplett polylinje , kan du endre den til en polygon. Du kan lage så mange polygoner som du trenger i den samme tegningen plass . For å se tegningen din , vil du trenger for å lage en JFrame og legge tegningen komponent til rammen . Instruksjoner
en
Lag et nytt prosjekt i din foretrukne integrert utviklingsmiljø (IDE ) . ». DrawingComponent " Opprett en ny klasse i prosjektet og navnet Sett følgende linjer over klasse erklæring for å importere de nødvendige klassene i din klasse : en
import java.awt.Color ; import java.awt . grafikk , import java.awt.Graphics2D , import java.awt.geom.GeneralPath , import javax.swing.JComponent ;
2
Type " strekker JComponent " umiddelbart etter " DrawingComponent " i klassen erklæring.
3
Opprett en ny metode som vil ta i en rekke punkter og returnere en polygon basert på disse punktene. Sett inn følgende kode i din DrawingComponent klasse : en
GeneralPath polygon ( int [] xPoints , int [] yPoints ) {
}
4
Opprett en ny GeneralPath motsette seg definere omkretsen av polygonet . Skriv inn denne koden i polygon metode : en
GeneralPath polygon = new GeneralPath ( GeneralPath.WIND_EVEN_ODD , xPoints.length ) ;
5
Definer ruten gjennom punktene i formen med en "for" loop. Skriv inn denne koden : en
polygon.moveTo ( xPoints [ 0 ], yPoints [ 0 ] ); for ( int index = 1; hovedside < xPoints.length ; index + + ) { polygon.lineTo ( xPoints [ index ] , yPoints [ indeks ] ); };
6
Fullfør banen , konvertere den til et lukket polygon og returnere polygon med følgende kode :
polygon.closePath (); returnere polygon ;
7
Lag et nytt maleri metode innenfor DrawingComponent klassen . Skriv inn følgende kode på innsiden av klassens parentes men utenfor polygonet metodens parentes : en
public void paint (Graphics g ) { Graphics2D g2d = ( Graphics2D ) g ;
}
8
Initialiser to matriser med de punktene som definerer din første figuren , og deretter sende dem til polygon metode og tegne resultatet . Sett inn følgende kode på innsiden av maling metoden, men etter at grafikk erklæring:
int xPoints [ ] = { 100 , 125, 125, 75 , 75 } ; int yPoints [ ] = { 0 , 20, 50 , 50 , 20 }; g2d.fill ( polygon ( xPoints , yPoints )); .
Gjenta denne koden ved hjelp av nye matriser med forskjellige punkter å trekke flere polygoner
9
Opprett en nye JFrame i prosjektets viktigste metoden og sett tegningen i det å vise dine figurer . Sett inn følgende kode i prosjektets viktigste metoden : en
" javax.swing.JFrame frame = new javax.swing.JFrame (); frame.getContentPane ( ) add ( new DrawingComponent ( )); int frameWidth . = 300 ; int frameHeight = 300 ; frame.setSize ( frameWidth , frameHeight ) ; frame.setVisible ( true); "