Rollover tilføyer respons til programmer ved å svare på en brukers mus som det ruller over , selv om brukeren ikke klikker på knappen . Med Java MouseListener klasse kan du lage knapper som endrer deres tekst eller ikon når de er rullet over. Java håndterer mus rollover hendelser på samme måte som den håndterer museklikk hendelser, slik at du kan programmere din knapps rollover atferd for å være noe som en knapps museklikkåtferda kan være. Instruksjoner
en
Skriv inn følgende kode på toppen av Java -filen som skal inneholde rollover-knapper : en
import javax.swing.JButton ; import java.awt.event.MouseEvent , import java.awt.event.MouseListener ;
2
Erklærer din JButton ved å skrive følgende kode i klassen som inneholder grafiske brukergrensesnitt komponenter , men utenfor noen av sine metoder:
JButton knappen ;
3
Initialiser den nye knappen med en passende tittel ved å skrive følgende kode på samme sted hvor du har erklært de andre grafiske objekter:
< p > knapp = new JButton ( " Click Me ");
4
Legg en mus lytteren til den nye knappen . Skriv inn denne koden rett under knappen erklæring:
button.addMouseListener ( ny MouseListener ( ) {
});
5
Overstyr MouseListener metode er med din egen . Sett anrop til dine egne metoder innenfor hver av de MouseListener metoder . Skriv inn følgende kode mellom den nye MouseListener åpning og lukking parentes : en
public void mouseEntered ( MouseEvent e ) { mouseIn ( e ) ;} public void mouseExited ( MouseEvent e ) { mouseout ( e ) ;} public void mouseClicked ( MouseEvent e ) { museklikk ( e ) ;} public void mousePressed ( MouseEvent e ) { mousePress ( e ) ;} public void mouseReleased ( MouseEvent e ) { mouseRelease ( e ) ;}
6
Lag handlingen metoder som skal gjennomføre de riktige atferd når knappen er utløst . Skriv inn følgende kode i klassen som inneholder GUI-komponenter , men utenfor de andre metoder : en
private void mouseIn ( MouseEvent e ) {
} private void mouseout ( MouseEvent e ) {
} private void mouseClicked ( MouseEvent e ) {
} private void mousePressed ( MouseEvent e ) {
} private void mouseReleased ( MouseEvent e ) {
}
7
Fyll hver handling metode med koden du vil kjøre når brukeren utfører tilsvarende handling på knappen . For eksempel kan du be din for å endre sin tekst når musen beveges over det ved å sette inn følgende kode inn i mouseIn metode : en
button.setText ( " Hello There" ); Du kan programmere knappen for å gå tilbake til sin opprinnelige teksten når brukerens mus avslutter knappens området ved å sette inn følgende kode inn i mouseout metode : button.setText ( " Click Me ") ,
bilder