Java-programmer består av et sett av samvirkende objekter og Java henter sin kraft fra forholdet mellom ulike objekter. Relasjoner tillate en programmerer å definere kompliserte objekter ved å bygge dem ut av en enklere rekke gjenstander , og dermed lettelser i prosessen med feilsøking og lage kode som kan gjenbrukes for flere formål. Arv
Arv , eller "er en " relasjoner , definerer klasser når det gjelder deres foreldre klasser . For eksempel , hvis du skriver en arkitektur program , kan du opprette en overordnet klasse " Frukt " og barn-klasser "Apple ", " Banana " og " Mango ". Hver av de underordnede klasser arver variabler og metoder fra den overordnede klassen . I dette eksempelet kan de arve variabler som " hasSeeds " eller "farge ", og metoder som " getCost " fordi frukt kan defineres av forekomster av frø , farge og kostnadene . Hvert barn klasse kan også ha sine egne variabler eller metoder som ikke finnes i de andre klassene . Eplet klassen , for eksempel, kan ha " numSeeds " eller " stemLength " variabler .
Arv Syntax
Parent klasser kan defineres som enhver annen klasse i Java, eller de kan bli definert som abstrakte klasser . Dersom en klasse bør bare brukes som modell for sine barn , bør det være definert som en abstrakt klasse , hvis en klasse faktisk må lages , bør det være abstract . I eksempelet ovenfor , vil du definere "frukten " klassen som en abstrakt klasse hvis du ikke vil at brukeren skal kunne lage en generisk frukt , ellers ville du gjøre en vanlig klasse . For å opprette en abstrakt klasse , legge til " abstrakt " før "klasse" i klassen erklæringen - " . Abstrakt klasse Frukt { " for eksempel , for å definere en klasse som barn av en forelder klasse, legge til " ; strekker " og navnet på den overordnede klassen etter at barnet erklæring - for eksempel " class Apple utvider Frukt {"
Sammensetning
< p . > Komposisjon , eller "har en " relasjoner , definere gjenstander som tilhører andre objekter . For eksempel kan klassen " Orchard " inneholder "treet " objekter som definerer trærne som er tilstede i frukthagen . I dette tilfellet , vil du si at frukthage " har en" treet. "Tree " klasse kan også ha en kompositorisk forhold til andre objekter, for eksempel " Frukt " eller "Flower " objekter .
Sammensetning Syntax
for å skape et kompositorisk forhold mellom to objekter, må ett av objektene bli erklært som en variabel i den andre. I vår " Orchard " klasse , ville du erklære en ny " Tree" objektet med koden : " . Tre appletree = new Tre (); " Dette fastslår at frukthagen har et epletre . Du kan deretter ringe apple treets metoder fra innenfor " Orchard " class med denne koden : " appleTree.getNumLeaves (); . "