Når du skriver programmer i Java , kan du benytte deg av den funksjonaliteten som tilbys av klasser . Dette inkluderer å kalle metoder som vises i andre klasse erklæringer i programmet , eller innen kode biblioteker du bruker. Å kalle en metode i en annen klasse , må du først opprette et objekt forekomst av klassen . Du kan deretter ringe metoden på forekomsten. Hvis metoden returnerer en verdi på boolsk typen, kan du lagre dette i en boolsk variabel eller bruke den direkte. Instruksjoner
en
Opprett et objekt av klassen inneholder boolean metoden. Følgende eksempelkode demonstrerer skape et objekt : en
UsefulHelper uHelp = new UsefulHelper ();
Alter klassen navn som passer til det du prøver å bruke . Du kan velge en variabel navn du liker, men det hjelper hvis du velger en som er meningsfull i sammenheng med programmet. Konstruktøren metode for klassen du bruker kan også kreve parametre, som i følgende endrede eksempel : en
UsefulHelper uHelp = new UsefulHelper ( " Admin ");
p Dette ville fungere hvis klasse erklæring oppført en konstruktør-metoden med en streng parameter .
2
Bruk objekt forekomst og metoden navn å kalle det . Følgende kode demonstrerer denne teknikken : en
uHelp.isTooBig
p Dette vil gjelde der klassen erklæringen har en metode som kalles " isTooBig " skissert i den. Endre koden for å matche ditt objekt eksempel navn og navnet på den boolske metode du vil ringe. Du kan finne denne informasjonen i Java -filen for klassen erklæringen.
3
Legg parametere til din metode samtale . Avhengig av boolean metode du prøver å få tilgang , må du kanskje spesifisere parametere. Sjekk metoden disposisjon for å finne ut om dette er tilfelle. Følgende eksempel boolsk metode disposisjon krever et heltall parameter : en
public boolean isTooBig ( int antall )
Å kalle denne metoden , kan du justere metoden samtalen som følger : en
uHelp.isTooBig ( 500 ) ;
Hvis metoden ikke krever noen parametere , kan du kalle det å bruke følgende syntaks : en
uHelp.isTooBig ();
4
Lagre resultat av din metodekall i en boolsk variabel . Endre metoden samtalen som følger : en
boolean tooLong = uHelp.isTooBig ( 500 ) ;
p Dette gjør at du kan bruke boolean verdi senere i programmet. Alternativt kan du få tilgang til verdien direkte , eventuelt ved hjelp av en heltallsvariabel snarere enn en verdi , som følger : en
int myNum = 500; if ( uHelp.isTooBig ( myNum ) ) myNum = 200;
< p > Denne koden endrer variabel verdi i henhold til resultatet av den boolske metoden samtale .
5
Test din boolean metode samtale . Legg til følgende linje i programmet : en
System.out.println ( isTooBig ( 500 ));
Denne koden vil produksjonen enten sant eller usant avhengig av resultatet av metoden samtale. Lagre filen, kompilere og kjøre programkode for testing. Du vil kunne se metode resultat i din standard ut konsollen . Pass på at den fungerer slik du trenger det til.