The Java programmeringsspråk er objekt - orientert . Objekter er abstrakte enheter som besitter en stat og en atferd , og de er bygget fra blåkopi -aktig klasse . En fordel med objektorienterte språk er at de lar deg bygge på tidligere avskrevne klasser av programvare ved hjelp av arv . To forskjellige klasser som arver den samme basen klassen kan brukes til å enkelt konvertere fra en klasse til en annen. For eksempel ServletInputStream og FileInputStream både arve klassen InputStream . Du kan konvertere data fra ett stream til en annen ved å behandle disse klassene som deres overordnede klassen , InputStream . Du trenger
Java Software Development Kit med NetBeans Integrated Development Environment ( IDE ) Bundle ( se Ressurser )
Vis flere instruksjoner
en
Load NetBeans IDE ved å klikke på programikonet . Når programmet er lastet inn, går du til "Ny /New Project" og velg " Java Application " fra listen til høyre side av skjermen . En ny kildekoden filen vises i NetBeans tekst editor. Kildekoden filen inneholder en tom viktigste metoden .
2
Legg til følgende linjer i den viktigste metoden . Disse linjene forsøker å åpne en fil ved hjelp av en " prøve /fangst " block . Hvis det er en feil , vil programmet stoppe og kaste et unntak. Skriv følgende inne i klammeparentes av den viktigste metoden : en
try { FileInputStream fis = new FileInputStream ( " filnavn.txt "); convertStreams (FIS ) ;} catch ( Exception e ) { }
3
Opprett en ny metode utenfor de krøllete parentes av den viktigste metoden . Denne metoden vil konvertere en klasse som arver InputStream klassen, slik som ServletInputStream og FileInputStream . Skriv følgende metode signatur :
public static void convertStreams ( InputStream i ) {}
4
Lag en " prøve /fangst " block inne i klammeparentes av metoden " convertStreams . " La disse tomt for nå , slik:
try { } catch ( Exception e ) { }
5
Lag en" StringBuilder "objekt inne i " prøve " blokk og navn det ". buffer " Dette vil lagre dataene som finnes i InputStream klassen og la deg sende dem til konsollen , eller til en annen strøm
StringBuilder buffer = new StringBuilder (); .
6
Erklærer en heltallsvariabel som vil hjelpe deg å lese InputStream . Den "read " metoden i InputStream klassen returnerer en verdi som er større enn -1 når det er flere tegn i strømmen . Du kan teste verdien av karakteren ved hjelp av følgende heltallsvariabel : en
int ch ;
7
Lag en "mens " loop som gjentar så lenge det er tegn igjen i stream. Du kan teste produksjonen av "read " metode som dette : en
while ( ( lm = in.read ( ) ) > -1 ) { }
8
Legg noen karakter funnet i bekken til variabelen " buffer ", ved å plassere følgende linje inne i klammeparenteser i mens loop : en
buffer.append ( ( røye ) lm ) ;
9 < p > Steng strømmen ved å skrive følgende kodelinje rett etter "mens " loop : en
in.close ();
10
Print innholdet i InputStream til utgang konsollen vinduet ved å skrive følgende kodelinje : en
System.out.println ( buffer.toString ( ));
11
Trykk på den grønne « Play »-knappen for å utføre program . A " FileInputStream " opprettes og åpner en fil som heter " filnavn.txt . " Denne strømmen er gått til en metode som forventer en " InputStream " og skriver ut alle tegnene i filen . Du kan passere noen klasse som arver " InputStream ", slik som " ServletInputStream . "