I Java-programmer , kan utviklere bruke Swing og AWT biblioteker for å lage standard brukergrensesnitt elementer som knapper . Den JButton klassen gir en synlig knapp utviklere kan legge til noen Java brukergrensesnitt , skreddersy utseende og oppførsel for å dekke behovene til et prosjekt . Utviklere kan lage flere JButton elementer innenfor et enkelt Java -program , som gir hver enkelt en spesiell rolle som nødvendig . Funksjon
Funksjonen til en JButton er å skape en synlig knapp i en Java Graphical User Interface søknad. Den JButton lar programmerere å diktere tekst som vises på knappen , og der det vises i den generelle grensesnittet. Ved å bruke flere metoder innen Java-språket , kan programmene også gi detaljerte svar på brukermedvirkning med en JButton . JButtons er blant mange mulige Java brukergrensesnitt-elementer . Andre er drop- down lister , radioknapper , etiketter og kontroller bokser . Java-programmer må importere de nødvendige Swing og AWT ressurser å bruke JButtons . Følgende import uttalelser lagt til toppen av en klasse erklæring tillate bruk av JButton klassen : . .
Import javax.swing * ; import java.awt.event * ;
Creation
Java-programmer kan opprette JButtons og legge dem til synlige elementene i brukergrensesnittet som JFrames og JPanels . Ofte klasse erklæringer for Java GUI erklære JButton elementer som instansvariablene , før klassen konstruktør-metoden , som følger : en
private JButton trykknapp ;
Java-klassen kan deretter instantiate JButton variabel inne i konstruktør-metoden , som følger : en
trykknapp = new JButton ( "Trykk Me ");
konstruktøren parameteren bestemmer teksten som vil vises på den synlige knappen , så det bør tilpasses knappen formål i programmet.
metoder
JButton klassen gir en rekke metoder , noen som klassen arver fra klasser lenger opp i hierarkiet , inkludert JComponent og AbstractButton . Følgende eksempelkode demonstrerer prosessen med å legge en handling Listener til en JButton : pressButton.addActionListener (denne) ;
Denne koden vil fungere i noen klasse implementere ActionListener grensesnittet. Denne metoden instruerer Java til å lytte etter brukergrupper hendelser , oppdager interaksjon med knappen. Andre metoder returnere informasjon om JButton forekomst og tilbakestille sitt utseende for å matche brukergrensesnittet .
Samspill
Java-programmer kan oppdage brukerinteraksjon med knapp elementer . Når et program legger en handling lytteren til en JButton , vil Java kaller " actionPerformed "-metoden i klassen når dette samspillet oppstår . Metoden mottar en handling begivenhet objekt som parameter. Dette objektet inneholder informasjon om hendelsen , herunder hvilke brukergrensesnitt element brukeren er i samspill med . Følgende eksempelkode demonstrerer et program utføre en betinget test for å avgjøre om en bestemt JButton eksempel er kilden til en handling Event, inne i " actionPerformed "-metoden : if ( e.getSource ( ) == trykknapp ) { //svare til brukermedvirkning }