? Java-programmer bruker ofte grafiske brukergrensesnitt eller GUI , for å lette brukermedvirkning. Disse GUI kan inneholde mange typer brukergrupper kontroller, inkludert knapper, tekstfelt og drop- down lister. Når programmerere lage grafiske programmer , kan de bruke ulike funksjonene i Java-språket til å svare på brukermedvirkning , skreddersy behandlingen til hva handlinger brukeren tar . Hendelse lytteren og handler funksjoner spore kilden til brukermedvirkning som en del av denne prosessen . Grafiske brukergrensesnitt
Java-programmer dra nytte av standard biblioteker for å lage brukergrensesnitt-elementer . De Swing og AWT (Abstract Window Toolkit ) bibliotekene gi midler til å skape GUI-applikasjoner , inkludert bygging bruker kontroller og oppdage hendelser. Når en GUI programmet kjører , bygger det den synlige grensesnittet , presenterer dette til brukeren , og venter deretter på brukermedvirkning. Programmerere kan instruere Java for å lytte for brukere i samspill med bestemte elementer , samt gjennomføring av koden som skal utføres når dette samspillet skjer .
Hendelsen lyttere
I Java-programmer , event lyttere tillate programmer å oppdage brukermedvirkning , slik at behandlingen kan skreddersys til den. Når programmerere skape visuelle og interaktive elementer i et program ved hjelp av Swing og AWT ressurser , kan de knytte hendelsen lyttere til hver av disse. Hver komponent som programmet trenger for å oppdage brukermedvirkning må ha en hendelse lytteren knyttet til den. Følgende eksempel Java-kode demonstrerer skape et brukergrensesnitt element og feste en lytter til det : en
JButton myButton = new JButton ( "Hit me "); myButton.addActionListener (denne) ;
dette ber Java til å lytte til brukeren klikke på knappen.
svare på Handlinger
Når Java-programmer oppdage brukerinteraksjon med et element , hopper kode behandlingen automatisk til actionPerformed metoden. Programmer inkluderer denne metoden innenfor alle klasser som implementerer ActionListener grensesnittet. ActionPerformed metoden tar en parameter som representerer en ActionEvent objekt . Dette objektet representerer brukeren hendelse som har oppstått , og gir programmet med evnen til å reagere på en måte som reflekterer den spesifikke handlingen tatt av brukeren .
Finne Source
< p> korrekt svare på brukermedvirkning , Java-programmer må etablere kilden til eventuelle hendelser som oppstår . Hvis et brukergrensesnitt inneholder flere interaktive komponenter , har som alle lyttere knyttet til dem , en hendelse kan ha blitt forårsaket av en av dem . Følgende eksempel Java-koden demonstrerer et omriss av actionPerformed metoden med ytterligere behandling for å etablere arrangementet kilde : en
public void ( ActionEvent e ) { Object TheSourcE = e.getSource (); }
< p > Etter at programmet bestemmer hvilke brukergrensesnitt komponent avfyring arrangementet, kan det diktere spesiell behandling å utføre , slik at søknaden reagerer på brukermedvirkning på en hensiktsmessig måte .