Java programmer modell tekstdata ved hjelp av strenger og tegn. Java-språket gir klasser for strykere og karakterer samt en primitiv type for " røye " data . A " røye " i Java modellene en enkelt karakter , som kan eventuelt lagres som et objekt forekomst av tegnet klassen . En streng i Java lagrer en sekvens av tegn , inkludert store og små bokstaver, tall og symboler. String Tegn
Strengen klasse i Java inneholder metoder for tilgang til og endre tegnene på bestemte posisjoner. Den " Charat " metoden tar en numerisk parameter og returnerer tegnet på den posisjonen i strengen , representert som en primitiv type " røye " verdi , som følger : en
String myString = " Her er noen tegn lagres som en streng "; . røye firstChar = myString.charAt ( 0 ) ;
det første tegnet i en streng er i posisjon null , med den endelige karakter index én mindre enn streng lengde. Den " replace "-metoden av strengen klassen kan erstatte alle forekomster av en bestemt karakter i strengen med en annen karakter , som følger : en
String differentString = myString.replace (' o' , 'a' );
Denne koden returnerer en ny streng med tegnene erstattet , slik at den opprinnelige upåvirket .
Primitive Skriv inn tegnene
Java-programmer kan modellere enkle tegn som primitive type " røye " verdier eller variabler . Følgende eksempelkode demonstrerer lage en primitiv type " røye " og lagre den som en variabel : en
røye aLetter = 'a ';
Primitive type karakter literals vises mellom apostrof , snarere enn doble anførselstegn , som brukes for streng verdier. Letter tegn kan være store eller små bokstaver , som følger : en
røye capLetter = 'A ';
Java-programmer kan bruke spesialtegn for escape-sekvenser , som i følgende eksempel kode som representerer en ny Online karakter : en
røye newLineChar = '\\ n ';
Character Objects
tegnet klasse i Java gir programmerere muligheten å modellere tegn som objekt tilfeller. Følgende eksempelkode demonstrerer skape en karakter eksempel : en
Character myCharacter = new Character ( ' d ');
Denne koden oppretter et objekt forekomst av karakteren klassen , modellering " d" karakter. Tegnet klasse er en wrapper for den primitive typen " røye " som gir en rekke metoder for å konvertere og manipulere tegn verdier . Programmer bruker mer ressurser dersom de har tegnet gjenstander snarere enn " røye " verdier , slik at klassen skal bare vises der det er nødvendig .
Klassemetoder
Tegnet klassen omfatter en rekke metoder for å behandle tegn. Den " charValue " metoden returnerer den primitive typen " røye " verdien som er lagret i en tegnklasse eksempel som følger : en
røye theChar = myCharacter.charValue ();
" compareTo " ; metoden returnerer et heltall som angir om den lagrede tegnverdi er større eller mindre enn en annen karakter sendes som en parameter , som følger : en
int sammenligning = myCharacter.compareTo (ny Character ( ' f' ) );
heltall er mindre enn null hvis tegnet er lavere enn den passerte verdi , større enn null hvis den passerte karakter er lavere enn den anropende karakter og null hvis de er like.