En av fordelene med å lære å programmere i et kryssplattform språk, for eksempel Java , er at hvis du trenger et spesialisert verktøy , for eksempel en quiz program som vil tilfeldig velge sine elementer fra en bank av spørsmål , kan du gjøre det selv. Det er også et nyttig prosjekt hvis du er en nybegynner med Java , fordi den introduserer deg til språkets tilfeldig verktøyet og gir deg praksis med kontroll strukturer som looper . Instruksjoner
en
Import de nødvendige biblioteker med syntaksen på toppen av kildekoden : en
import java.util.random ;
import java.io . * ;
2
Erklærer et nytt tilfeldig tall generator i " public static void main " klasse med syntaksen "Random randomizer = new Random (); " hvor " randomizer " er navnet du velger å gi til din randomizing objekt og deretter erklære en konsoll objekt med syntaksen "Console inn = new Console (); " hvor " input" er navnet du gir konsollen objektet
3
Erklærer følgende variabler :
int valg;
String valg ,
der " valg " er navnet du vil gi den variabelen som vil holde tilfeldig spørsmål utvalg , og "valg " er navnet du vil gi den variabelen som vil holde brukerens svar utvalg
4
Erklærer en streng rekke med syntaks. " QuestionList = new String [ n ] [ 2 ]; " der n er antall spørsmål quiz vil inkludere og " QuestionList er navnet du vil bruke for arrayet
5
Bruk følgende syntaks for hvert spørsmål som du vil at programmet skal tegne. :
QuestionList [ n ] [ 0 ] = " Mitt spørsmål \\ nA : Svar One \\ nB : Svar Two \\ nC: Svar Tre" ;
QuestionList [ n ] [ 1 ] = " Riktig Svar ";
der" n " er antall spørsmålet ditt (som starter på null) , " My Question " er spørsmålet , A - C er de mulige svaralternativer , og" Riktig svar er bokstaven som tilsvarer til det riktige svaret . Den " \\ n" vil gjøre konsollen start visning av tekst på en ny linje , slik at ovennevnte sytntax vil vises som : en
Mitt spørsmål
A: Svar En
B : Svar Two
C : Svar Tre
6
Lag en løkke med syntaks:
int p = 0;
mens (rund < spørsmål ) {
( resten av programmet her )
runde = runde + 1;
}
hvor "runde" er navnet du vil gi til en variabel som vil spore antall spørsmål programmet har vist, og " spørsmål " er antall spørsmål du vil at quiz -programmet til å spørre før du avslutter . Resten av koden skal gå mellom "mens (rund < spørsmål) ( " og " round = runde + 1;
7
generere et tilfeldig spørsmål med syntaksen " valg = randomizer.nextInt ( n ), " der" n " er det totale antall spørsmål du har lagt til din pool (som starter på en, ikke null)
8
Vis valget ditt med syntaks. " System.out.println ( QuestionList [ valg ] [ 0 ]; "skriv " valg = input.readLine (); . "på neste linje Dette vil vise spørsmålet og la brukeren skrive inn et svar
9
Bruk følgende syntaks til å sjekke svaret : en
hvis svaret var " + QuestionList [ valg ] [ 1 ] ) ;
}