Utviklet i 1995 , er Java programmeringsspråk en fleksibel plattform for utvikling av dataprogrammer . Det er ryggraden i mange web-applikasjoner , spill og utility programvare som OpenOffice . Lignende syntaktisk til C og C + +, kan et program skrevet i Java samles og kjøres på enhver datamaskin som støtter Java Virtual Machine - i hvert fall i teorien. Datakode og sammenstilling
Datamaskiner kan ikke tolke lesbar kode naturlig, et program må være oversatt til maskinen språket før det kan kjøres. Denne prosessen kalles " samling ". Java kompilerte programmer , som er en form for maskin språk Java Virtual Machine kan tolke , lagres som " . Class "-filene på en server. Vanlig Java-kode , skrevet av programmerere , er lagret i en " . Java "-fil eller en pakke som inneholder Java-kode .
Java Virtual Machine
Ingen universelt språk finnes for maskiner: hver annen arkitektur typen forstår et annet språk . Å kjøre samme maskin kode på forskjellige prosessorer , må du oversette koden til alle forskjellige prosessorer . Java oppnår dette ved bruk av en virtuell maskin, eller en prosessor simulert ved den "virkelige" datamaskin . Den virtuelle maskinen tolker Java maskinkode for prosessoren og sender kommandoer til den opprinnelige prosessoren i at prosessorens maskin språk .
Object -Oriented Programming
Java er et objektorientert programmeringsspråk, noe som betyr at i stedet for å bruke uncontexualized instruksjoner som kode , instruksjoner tilhører en klasse av objekter, organisert i mini -programmer som kalles "metoder ". For å utføre Java-kode , kan du opprette et objekt og starter metoder og variabler som tilhører dette objektet - eller påkalle en klasse og starter metoder som tilhører den klassen , som er kjent som " statiske " metoder . Java-klasser er hierarkisk , og kan arve metoder og variabler fra sine foreldre. Du kan også tvinge Java-objekter i en klasse for å bli anerkjent som objekter fra en forelder klasse, en prosess som kalles " casting ".
Brukergrensesnitt
å opprette en fullt interaktivt program , må du utforme og implementere et grafisk brukergrensesnitt . Dette grensesnittet består av tekstfelt , knapper , ikoner, viser paneler og lignende elementer . Java bibliotek har en grunnleggende GUI bibliotek , kalt swing , som brukerne kan gjøre gjeldende i sine egne applikasjoner . Eller de kan designe knapper og objekter fra grunnen av med lavere nivå biblioteker. Programmereren legger deretter Lyttere til objektet , som kjøre kode når objektet er "brukt ", slik som når brukeren klikker på en knapp .
Tråder og synkronisering
hver oppgave utføres av en datamaskin - levere keyboard input til en nettleser , skanning etter virus , spille streaming video - er en prosess som kjører på en eller flere tråder . Bare én tråd kan kjøres på en CPU- kjerne på en gang. Moderne multi -core prosessorer håndtere flere instruksjoner samtidig , mye bedre behandlingstid , men programmerer eller JVM må spesifisere hvilke instruksjoner hører på hva tråden. Mer avanserte programmer som krever mye prosessorkraft, spesielt programmer med GUI , trenger programmerer å spesifisere hvilke tråder skal utføre hvilke funksjoner .