? Den Java-språket tillater utviklere å lage applikasjoner ved hjelp av objektorientert modellering. I et objektorientert program , oppgaver utført av en gruppe objekter . Disse objektene har atferd og egenskaper som er definert innenfor klassen erklæringer . Når programmerere skrive slike klasse erklæringer , kan de bruke instansvariablene å modellere data elementer som er tilgjengelig i hele klassen . Hvert objekt av en klasse har sin egen kopi av eventuelle instansvariablene i klassen erklæringen. Java Variabler
Java variabler lagre dataverdier eller objekt referanser. Følgende eksempel variable lagrer en primitiv typen heltall : en
int myNum = 5;
Følgende eksempel demonstrerer skape en variabel til å lagre et objekt referanse, bruker Integer klasse :
Integer myNumber = new Integer ( 5 ) ;
Dette lagrer et objekt referanse snarere enn en data verdi som i det første eksempelet . Når Java møter denne koden , vil det skape et objekt i henhold til heltall klasse erklæring , tilbake en referanse til den nye objektets plassering i minnet. Etter oppdraget drift indikert av likhetstegnet , vil " myNumber " variable navn peke til dette stedet .
Klasser
Når programmerere lage programmer i Java ved hjelp av Object - orienterte teknikker , skaper de en eller flere klasse erklæringer , definere objektene de trenger for å gjennomføre sett med oppgaver i programmet som helhet. Innenfor en klasse erklæring , kan utviklere inkludere variabler og metoder. Disse variablene og metoder vil eksistere for hver forekomst av klassen opprettet i programmet. Konstruktøren metoden er spesielt viktig, som når Java-programmer opprette et objekt av en klasse , utfører konstruktør-metoden .
Object Forekomster
Når en klasse erklæring eksisterer innenfor et Java-program , kan programmerere lage objekt forekomster av klassen . Programmer kan automatisk også opprette objekter av klasser som leveres som standard i språket , for eksempel heltall klassen . Følgende eksempelkode demonstrerer lage et objekt av klassen " Helper " i et program med en " Helper " klasse erklæring : en
Helper myhelp = new Helper ( " Jim ");
p Dette ville jobbe i en sak der klassen konstruktør tar en streng parameter .
instansvariablene
instansvariablene lagre data for single forekomster av en klasse . For eksempel i " Helper "-klassen , kunne følgende instansvariabel bli erklært : en
private String myname ;
Dette vil normalt vises før konstruktør-metoden , som kan instantiate det som følger:
offentlig Helper ( String helperName ) {
myname = helperName ;
}
p Det er vanlig praksis å sikre at alle instansvariablene har blitt tildelt en verdi etter den tid konstruktør-metoden er ferdig utføring . Instansvariablene er normalt deklareres med privat synlighet , noe som betyr at deres verdier kan bare endres i klassen .
Tilgang
kode eksternt til en klasse kan noen ganger få tilgang til instansvariablene gjennom klasse metoder som i følgende eksempel kode :
public String getName ( ) {
retur myname ;
}
ekstern kode kan få tilgang variabelen ved å kalle denne metoden på en forekomst av klassen , som følger : en
String thename = myHelp.getName ();
p Dette er en " tilbehør " metoden. Noen metoder som gir ekstern kode med muligheten til å endre verdiene av instansvariablene , " mutator " metoder , kan utføre kontroller for å hindre ugyldige verdier blir brukt .