I Java programmeringsspråk, reserverte søkeord er ord som har en bestemt mening . De kan ikke brukes som variabel eller metode navn. Ikke alle reserverte ord er stikkord , og ikke alle reservert ord er implementert i Java 6 . De fleste søkeord styre programmet flyt eller definere en klasse eller metode . Java Primitives
Java primitive datatyper inkluderer tall, tegn og true /false indikatorer. " Byte ", "short ", " int " og " lang" er alle hele tall typer. De dekker et forskjellig område av verdier: en byte holder åtte biter av data , og så representerer en mulighet for 255 verdier. En "kort" har 16 bits , har en " int " 32 bits, og en lang rommer 64 biter - mer enn 18 trillioner mulige verdier. "Flyt " og " dobbel " representere flyttall eller tall med desimaler . " Char " representerer et tegn, for eksempel "a" eller " " . " Boolean " indikerer en verdi på sant eller usant
Tillatelser
Noen Java søkeord angi tillatelser for en klasse , variabel eller metode - . Mulige tillatelser inkluderer "offentlig , " " privat " og" beskyttet ". Public gjør en klasse , variabel eller metode tilgjengelig fra andre koder . Private hindrer dem fra å bli brukt i det hele tatt , bortsett fra i den koden der de er definert . Beskyttede metoder, klasser og variabler kan nås av et barn klasse , men ingen andre .
Klasser og biblioteker
Class søkeord identifisere klasser, grensesnitt og hvordan de brukes. "Class" representerer en java klasse , og " grensesnitt " angir et grensesnitt . En " pakke " er en inkludert bibliotek i java , og " import" indikerer at du importerer en inkludert Java bibliotek eller pakke . Når du oppretter et nytt objekt av en viss klasse , bruke søkeordet "nye ", f.eks "Tegn lm = ny Character ( 'c '); " . Inne i en metode , "dette" påkaller metodene og variablene i den aktuelle klassen , og " super" påkaller metodene og variablene i den overordnede klassen .
Klasse , metode og variabel Definisjoner
nøkkelord definere hvilken type en klasse , metode eller variabel. Hvis en metode potensielt kaster en farlig feil , bruk " kast " i metoden erklæringen. A " statisk "-metoden kan påberopes uten å opprette en forekomst av objektet . Søkeordet " strictfp " foran en metode eller klasse angir at alle flyttall beregninger vil bli gjort på en konsekvent måte. Bruk " tomrom " i stedet for en returverdi i en metode for å indikere at den ikke returnerer en verdi . " Synkronisert " indikerer at flere anrop av metoden eller variabel ikke løpe eller nås ikke på samme tid , selv med flertrådighet . " Flyktige " variabler sikre at du får tilgang til selve variabel verdi i stedet for en bufret verdi. " Forbigående " variabler eksisterer ikke utover en bestemt metode.
Arvet Metoder
Bruk " strekker " for å indikere den metoden du er erklære er et barn av en annen metode . En " abstrakt " klassen eller metoden kan omfatte metoden skjell som skal gjennomføres av klassens barn. " Endelig " indikerer en klasse eller metode kan ikke overstyres . Bruk "native " foran en annen metode for å indikere at det vil være definert på et annet språk , for eksempel C.
Loop og logikk kontroller
Logic strømningskontroller er brukes innen en metode . "If" tester en uttalelse , gjennomføre en blokk med kode hvis utsagnet er sant , og eventuelt hoppe til et " annet " block hvis ikke. "For ", " gjøre" og "mens " definerer loops , som tester en uttalelse, og kjøre den mens sant. "Break " stopper kjøringen av en løkke . "Fortsett " avslutter den aktuelle iterasjonen av loopen , men fortsetter med neste iterasjon. " Switch " uttalelser teste en variabel for en bestemt verdi , og " case " uttalelser indikerer hvilken kode utføres når en verdi er funnet. Kode finnes i " default" blokken kjøres hvis ingen av de konkrete påstandene er sanne . Til slutt , " instanceof " tester om en variabel er en forekomst av en bestemt klasse .
Program og Feil Styrer
Annen kontroll uttalelser omhandler feil og metode spennende . Den " normale " ende av en metode som er gitt ved nøkkelordet " retur ". " Kast " avslutter metoden ved å kaste en bestemt feil . En kode blokk indikert av søkeordet "prøve" forsøk på å kjøre kode og fange feil angitt av "catch " -blokken. Søkeordet " endelig " brukes etter disse kodeblokker å kjøre kode som ellers ikke kan utføre . " Hevde " sikrer et utsagn er sant før du fortsetter koden , hvis ikke, kaster det en AssertionError
Literaler og ubrukte søkeord
Noen reserverte ord i Java ikke er . søkeord, men litteraler : konstante verdier som ikke kan endres . " Null " er en ordrett som indikerer et objekt variabel ikke har blitt tildelt. «True » og «usann» literals representerer de tilsvarende boolske verdier . Literals kan ikke brukes i programmer . I tillegg til literals , " goto " og " konst " er nøkkelord som ikke har noen mening i Java som på 6,0 , men kan ikke tilordnes som variabelnavn heller.