Standard biblioteker for Java programmeringsspråk inkluderer forhåndsdefinerte klasser og metoder for mange typer applikasjoner . Spesielt er det Abstract Window Toolkit ( AWT ) et hierarki av klasser opprettet for å manipulere vinduer og deres innhold som en del av et grafisk brukergrensesnitt . Ett av konseptene implementert av AWT er at av et "lerret " - et rektangulært område der Java-kode kan tegne ved hjelp AWT metoder. Du kan definere og fylle lerretene i Java-programmer. Instruksjoner
en
Ta med følgende linje i begynnelsen av Java-kode : .
Import java.awt * ;
2
Definer en klasse som utvider " Canvas " class (vanligvis , vil du ikke bruke Canvas klassen selv ) som i følgende eksempelkode : en
public class CircleCanvas strekker Canvas {
}
3
Populate klassen din med en " paint ( ) "-metoden som trekker de grafiske elementene du trenger innenfor lerretet , som i følgende eksempelkode :
public class CircleCanvas strekker Canvas {
public void paint (Graphics thisGraphic ) {
Dimension thisDimension = første linje i " maling ( ) "-metoden henter dimensjonene på det grafiske området som dekkes av de CircleCanvas . Det andre og tredje linjer tegner en blå sirkel med en diameter lik bredden av lerretet . Du kan erstatte disse linjene med kommandoer for å legge det grafiske elementer applikasjonen krever .